Vanliga frågor

Här samlar vi de vanligaste frågorna som kommer till oss.
Tveka inte att maila jamboree17@scouterna.se om du undrar något!

Vanliga frågor om Jamboree17

Vad är en jamboree?
I sommar skapar vi ett nytt stort läger, en jamboree som det kallas inom Scouterna. Den 5-12 augusti möts tusentals barn, unga och vuxna för att tillsammans skapa och uppleva äventyr, utmana sig själva och lära känna nya kompisar. På Jamboree17 samlas barn, unga och vuxna från hela samhället och skapar en jättestor mötesplats – när vi är så många på en plats kommer många bra idéer kunna utbytas och genomföras.

När är Jamboree17?
Jamboreen är den 5-12 augusti för alla deltagare och vuxna.
Funktionärsperioden stäcker sig mellan kvällen 2 augusti till tidig eftermiddag 14 augusti.

Var kommer Jamboree17 vara?
Jamboree17 kommer vara på Rinkabyfältet utanför Kristianstad i Skåne. På samma plats där vi tidigare anordnat flera stora läger, senast världens största scoutläger World Scout Jamboree som var 2011.

Vilka deltagarmöjligheter finns?
Alla är välkomna på Jamboree17. För åldersgrupperna 10-18 (samt rover 18-25 och vuxna) finns anpassat dagsprogram. Funktionär kan de över 18 vara och då anmäler en sig individuellt i anmälningsformuläret.

Hur många vuxna/ledare ska man vara?
På Jamboree17 behöver varje grupp om 8 deltagare ha 1-2 vuxna med sig som ledare för att kunna delta programpass. De deltagare och vuxna som anmält sig som en scoutkår eller förening bor och äter tillsammans.

Kan vi ha fler än 2 vuxna per grupp med 8 deltagare?
Vi rekommenderar 1-2 vuxna per patrull om upp till 8 deltagare. De grupper som har mer än två vuxna per åtta deltagare kommer att bli tilldelade ett arbetspass per extra vuxen. Det rör sig om den typ av uppgifter som ofta har fördelats bland alla deltagande grupper på tidigare jamboreer – till exempel att hjälpa till vid besöksparkeringen. De pass som tilldelas är cirka en halv dag.
Om ni är många vuxna i gruppen som vill delta, rekommenderar vi att några deltar som funktionärer. Om gruppen har deltagare med behov av ledsagare/assisten, eller av andra skäl behöver mer ledarresurser än vad vi beräknat för bortser vi från att de extra vuxna blir tilldelade funktionärsuppgifter, maila gärna det till jamboree17@scouterna.se, så har vi det i allokeringen.

 

Kan deltagare vara med en mindre del av jamboreeveckan?
Ja. Kortveckan sträcker sig mellan den 9-12 augusti och det kostar då 2 495 kr.

Om jag tar med mig mitt barn på jamboreen som ledare eller funktionär, hur fungerar det och vad kostar det?
Alla barn under 10 som följer med utan att delta i programmet, både de som åker i kår som ledarbarn och barn till funk, åker för 995kr. Barnomsorgen (lägis) är kostnadsfri, i första hand till funktionärer, men erbjuds även barn som följer med ledare i en grupp/scoutkår i mån av plats. Grupper kan också låta barn under 10 följa med och delta i upptäckarprogrammet. De ska då betala full deltagaravgift (3595kr). Vilket alternativ ni väljer är helt upp till gruppen och deltagaren.

Kan jag komma och hälsa på som besökare på Jamboree17?
Absolut! Det går att besöka Jamboree17 under utvalda besöksdagar, datum som meddelas senare. För varje bil som parkeras är avgiften 50 kronor.

Kan jag prova på att vara deltagare för en dag på Jamboree17?
Det går att delta på Jamboree17 på utvalda enstaka dagar, så kallade prova-på-dagar. Deltagande är då endast dagtid (alltså ej övernattning) och kostar 395 kr. I detta ingår mat och deltagande i programmet.

Vad kommer hända på Jamboree17?
Under jamboreen finns det aktivitetshubbar, en för varje åldersgrupp – upptäckarhubb (10-11 år), äventyrarhubb (12-14 år) och en utmanar- och roverhubb (15-18/26 år). Här finns alla sorters utmaningar och äventyr och även bistros, restauranger, butiker och mycket mer! Programmet är åldersanpassat och omfattar olika stora och små utmaningar som kommer att kunna sträcka sig i flera dagar medan andra utmaningar är kortare. Mer information kring programmet kommer löpande här på hemsidan och i sociala medier!

Vad får jag som vuxen göra på Jamboree17?
Som vuxen finns det mycket att göra! Förutom att få dela en jamboreeupplevelse med sin scoutkår eller förening kommer det finnas utbildningar från Scouternas folkhögskola och program även för vuxna.

Kan jag skicka post och ta emot post under jamboreen?
Ja – det kommer du kunna göra. Mer information kommer här på hemsidan senare.

Vanliga frågor om trygghet på Jamboree17

Hur kommer man i kontakt med sjukvård på plats?
Man ringer ett nummer som kommer kommuniceras väl inför och i början av Jamboree17 eller går till en av våra 3 Trygghetspunkter där sjukvård och listening ears tar emot.

Vad ska vår grupp ha med oss för sjukvårdsmaterial?
Varje kår tar med sig egen sjukvårdsutrustning för att hantera sina deltagares egenvård.

Finns det brandsläckare på jamboreen?
Det kommer att finnas utrustning för brandskydd runt om på lägerområdet. Hela jamboreen följer strikt alla brandskyddsregler som finns.

Vanliga frågor om logistik på Jamboree17

Hur skickar vi vår lägerpackning?
Ni skickar den med valfritt postbolag på pall med pallkrage och detta behöver vara vädersäkrat. Ert gods behöver klara av att stå utomhus under bar himmel i upp till 7 dygn. Adress till Rinkabyfältet kommer i ett av jamboreebreven senare i vår.

När behöver vi anmäla transportsätt för vår grupp att ta oss till jamboreen?
När anmälan stänger behöver man ha anmält om man vill åka med lägerbussen från Kristianstad station och vilken tid man ankommer till Kristianstad station.
Om ni kommer till jamboreen med egen buss, gör likadant, här behöver vi också veta om bussen hämtar/lämnar eller är kvar och behöver parkering under jamboreen.

Är området tillgängligt för alla?
Vi gör det vi kan inom rimliga och budgetmässiga ramar. Det kommer att finnas transporter och det kommer att finnas möjlighet att med vår hjälp ta sig till de olika programpassen eller aktiviteterna.

Vanliga frågor om anmälan till Jamboree17

Var anmäler vi oss?
Här!

När är sista anmälningsdag?
Anmälan är öppen fram till 31/3 – anmälningsavgiften är 3595 kronor för hel vecka och 2495 kronor för kortvecka.

Går det att göra en preliminäranmälan?
Alla anmälningar är avbokningsbara fram till sista anmälningsdag 31/3. Man kan byta namn på anmälningar till och med 30/4 utan kostnad. Vet ni i kåren/gruppen att ni kommer att ha fler deltagare på Jamboree17 än vad ni har namn på vid sista anmälan? Då kan ni välja att köpa ett antal extra deltagarplatser i samband med er ordinarie anmälan. Hitta mer information här: https://www.jamboree.se/sv/2016/11/kop-extra-platser-pa-jamboree17

Hur och när måste jag/vi betala?
Alla som anmält sig som deltagare innan 31 januari har fått en faktura med förfallodag i slutet av mars. De som anmäler sig innan 31 mars kommer faktureras i början av april.

Om jag inte är scout – hur anmäler jag mig då?
Det finns två sätt att anmäla en deltagare som inte är medlem i Scouterna. Antingen anmäler man en hel grupp som inte är en scoutkår, eller så anmäler man ett antal deltagare med en scoutkår som inte registreras som medlemmar.
För att anmäla en hel grupp som inte är scoutkår, väljer man ”Registrera en grupp som inte är direktansluten till Scouterna” och sedan en lämplig kategori för sin grupp. Gruppen behandlas då på samma sätt som en scoutkår vid byindelning, matutdelning och så vidare. Det går också att anmäla en ickemedlem som deltagare med sin grupp.

 

Vem räknas som medföljande barn?
Medföljande barn är barn till funktionärer och ledare som är under tio år och inte deltar i programmet i någon större utsträckning. Barn som är under tio får också lov att delta i programaktiviteter, då betalar man ordinarie deltagaravgift.

Måste man anmäla hela gruppen samtidigt?
Nej, man kan skapa en anmälan och sedan lägga till och ta bort deltagare fram till att anmälan stänger. När anmälan stänger den 31 mars blir anmälan satt på pränt och gruppen faktureras för de som då är anmälda.

Måste jag ha namn och personuppgifter på alla i gruppen när jag gör anmälan?
Nej. Man kan köpa icke namngivna platser innan sista anmälningsdag. Dessa måste utnyttjas genom att ni anmäler ett namn senast 30/4. Gruppen kan också byta ut en anmäld deltagare mot en annan person fram till 30/4 utan kostnad.

Om någon avanmäler sig – kan någon annan ta platsen eller får man pengarna tillbaka?
Det är avgiftsfritt att avanmäla sig innan den 31/3. Om en deltagare blir sjuk kan gruppen få tillbaka pengar vid uppvisande av läkarintyg. Det går att efter att anmälan har stängt byta ut en deltagare mot en annan utan kostnad fram till 30/4.

Hur anmäler vi oss tillsammans med en annan grupp?
Anmäl era grupper var för sig, och ange i anmälan att ni önskar bo tillsammans. Vi kommer i den mån vi kan tillgodose sådana önskemål, om det inte går att lösa kontaktar vi er i god tid innan jamboreen för att hitta en alternativ lösning.

Kan man prova på att vara deltagare för en dag på Jamboree17?
Ja! Det går att delta på Jamboree17 på utvalda dagar, så kallade prova-på-dagar. Deltagande är då endast dagtid, lunch ingår och kostar 395 kronor per person.

Vanliga frågor om avgiften

Vad kostar det att åka på Jamboree17?

  • Deltagare och vuxna som är med hela veckan, 5-12 augusti, betalar 3 595 kronor.
  • Deltagare och vuxna som är med halva veckan, 9-12 augusti, betalar 2 495 kronor.
  • Funktionärer, som är med 2-14 augusti, betalar 1 595 kronor.
  • Deltagare som är med en dag betalar 395 kronor.
  • Dagsbesökare betalar 50 kronor per parkerad bil.
  • Medföljande barn kostar 995 kronor. Spädbarns deltagande är avgiftsfritt, men de måste av säkerhetsskäl anmälas.

Hur används avgifterna som deltagarna betalar?
Jamboree17 har i uppdraget att den ska bära sina egna kostnader. Scouterna arrangerar Jamboree17 för att erbjuda barn och unga från alla delar av samhället äventyr och kompisar, inte för att tjäna pengar. Drygt 300 personer arbetar ideellt för att planera och genomföra Jamboree17, precis som alla ledare som följer med deltagarna. På Scouternas kansli arbetar tre anställda på två heltidstjänster med planeringen av jamboreen.

Ett självkostnadspris har eftersträvats i planeringen, kostnaden för att delta ska vara så låg som möjligt för att många ska kunna delta. Att arrangera en jamboree innebär en hel del höga kostnader då vi ska bygga en hel stad för tusentals personer. När vi gör ett så stort arrangemang kommer stora krav på oss, från strikta regler kring en obruten fryskedja av matvaror till att vi sedan 2011 har strängare miljökrav på oss till att bygga jamboreen. I planeringen görs en avvägning mellan avgift och vad vi vill kunna erbjuda deltagarna. Deltagaravgiften har jämförts med andra närliggande länders nivåer för deltagande i nationella jamboreer, mot andra svenska sommaraktiviteter och andra arrangemang. Förhoppningen är att ingen ska känna sig hindrad av ekonomiska skäl från att åka, och att regionala och lokala initiativ tas för att hjälpas åt att möjliggöra alla som vill deltagande. Vi uppmanar scoutkårer och andra deltagande föreningar att enskilt eller gemensamt arbeta för att finansera delar av deltagaravgiften och resan. Exempelvis genom insamlingsaktiviteter, söka fonder, försäljningar och annat.

Så… går Scouterna plus eller minus på Jamboree17?
Jamboree17 är självfinansierande och håller en låg risknivå i budget.

 

Vad ingår i jamboreeavgiften?
I kostnaden till Jamboree17 ingår ditt deltagande, alla måltider och alla aktiviteter under hela veckan. Dessutom lovar vi äventyr och kompisar till alla!

Kommer Jamboree17 att arrangera gemensamma buss/tågresor?
Nej, det kommer vi inte göra. Resan till Kristianstad ansvarar alla deltagande grupper och funktionärer för själva.

Är alla på lägret försäkrade?
Alla deltagare på Jamboree17 är försäkrade, oavsett organisationstillhörighet. Det som krävs är en anmälan och en betald deltagaravgift.

Jag upplever att det är stor skillnad mellan tidigare jamboreer och denna, är det så?
Det är 10 år sedan vi arrangerade en liknande jamboree i Sverige. På många sätt ser förutsättningarna annorlunda ut idag. Det är både ändrade lagkrav och andra förväntningar hos deltagarna. Men det är också så att vi på de tidigare jamboreerna kunnat fördela kostnaderna på ett annat sätt. Exempelvis subventionerades det nationella jamboreet för 10 år sedan, som hette Jiingiijamboree, av den världsscoutjamboree som genomfördes på samma plats 2011, eftersom Jiingiijamboree delvis var en förberedelse inför världsscoutjamboreen.

Det är också första gången vi har ett gemensamt program och en gemensam utbildningsplattform när vi genomför en nationell jamboree. Jamboree17 är en viktig del i Scouternas strategi och den första av var fjärde år återkommande jamboreer.

Vanliga frågor om programmet

Vad kommer det vara för program?
Under jamboreen kommer det finnas aktivitetshubbar, en för varje åldersgrupp – upptäckarhubb (10-12 år), äventyrarhubb (13-15 år) och en utmanar- och roverhubb (15-18/26 år). Här finns både små och stora aktiviteter, caféer, kiosker och annat smått och gått. Programmen kommer vara ålders anpassat och omfatta olika utmaningar som kommer att kunna sträcka sig i flera dagar medans andra utmaningar är kortare. När programmet är klart kommer detta presenteras här på hemsidan.

Finns det program för vuxna? 👩
Ja! Bland annat kommer vi bygga upp en liveversion av Scouternas folkhögskolas ledarskapsö. Läs mer under fliken program och följ nyhetsflödet här på hemsidan.

Vad är åldersgränsen? 
Det finns inga egentliga åldersgränser, men målgruppen för allt program är 10-18 år. Det finns också program med utbildningar och aktiviteter för vuxna och roverscouter som deltar som ledare eller funktionärer. Barn under 10 år får delta i programaktiviteter för upptäckare om kåren anser att de är tillräckligt mogna, och kan ta del av ett mer begränsat program för familjescouting.

När är upptäckarnas hubb och utmaningar öppna?
Våra aktiviteter är öppna mellan
9:30-22:00 på olika sätt enligt följande:
9:30-12:00 : Upptäckarhubben är öppen för små – och stora utmaningar
13-15:30: Upptäckarhubben är öppen för små – och stora utmaningar
18:00-20:00: Upptäckarhubben är öppen för små utmaningar. Stora utmaningar är stängda
9:30-22:00: Upptäckarcaféet är öppet fram till 22, även om utmaningarna är stängda.

Kommer vi kunna bada?  🏊
Ja! Det kommer gå direktbussar till stranden i snitt var tredje minut. På stranden kommer det också finnas en del aktiviteter och en kiosk.

Som deltagare kan du läsa mer om programmet här!

Vad är stora och små utmaningar?
Allt program som kommer ske under Jamboree17 går under benämningarna utmaningar De stora utmaningarna är tänkta att sträcka sig över en halvdag eller en hel dag. De små utmaningarna kan pågå under en kortare tid, men det är inte tiden som avgör om det är en stor eller liten utmaning. En liten utmaning kan också ta en halv dag – men inte kräva samma saker som en stor utmaning.

Till exempel kommer alla Upptäckare att få ett schema där vi delat ut stora utmaningar till dem, 1-2 per dag. Dessa görs i patrullen. De små utmaningarna är frivilliga och mer flexibla. De görs i en valfri grupp; kompisgänget, patrullen, kåren eller tillsammans med innebandylaget i hooden bredvid.

Jag har en kompis som också ska på Jamboree17 men vi är inte med i samma grupp. Kan vi få göra aktiviteter ihop?
På hubben kommer ni absolut att kunna göra aktiviteter ihop! De stora utmaningarna kommer ni att göra med den grupp ni är anmälda med, men på hubben har vi massvis med drop in-aktiviteter som kan göras både med nya och gamla vänner från ens egen grupp eller en annan grupp.

Vilken typ av aktiviteter finns förutom programaktiviteterna?
Jamboreens mittpunkt kommer att bestå av ett aktivitetsnav, kallat navet. Navet kommer att fyllas med massvis av aktiviteter, organisationer och program. Programmet på aktivitetsnavet är helt frivilligt och är ett komplement till de stora utmaningarna som är schemalagda. Dagliga öppettider är 10-22.

Kommer det att vara några scenuppträdande? Konserter?
Vi kommer att ha en invigning och en avslutning. I mitten av veckan kommer varje stadsdel samlas för lägerbål under en kväll, sammanlagt kommer det hållas lägerbål under tre kvällar.

Kommer dessa event vara avgiftsbelagda?
Nej! Allt program ingår i deltagaravgiften.

Vanliga frågor om mat

Vad blir det för mat?
Menyn är inte klar än, men det kommer bli frukost, lunch, middag och kvällsmat. Alla deltagande grupper kommer laga sin egen mat.

Vart hämtar man maten?
Vi kommer att ha fyra utlämningsställen, där man hämtar maten. Frukost och lunch hämtas på morgonen innan frukost och middag och kvällsmat hämtas efter lunch.

Hur hämtar vi maten?
Luncherna och middagarna kommer i matkassar. Vi kommer också ha en mindre shop, där det bland annat kommer finnas mjölk, bröd, pålägg och pasta, potatis och ris.

Kommer maten vara nötfri?
Ja, den utdelade maten kommer att vara fri från nötter.

När är första respektive sista måltiden som jamboreen tillhandahåller?
Den första måltid blir middag på lördag (5/9) och den sista måltid blir lunch på lördag (12/9).

Får vi någon utrustning för att laga mat?
Nej, det ansvarar alla deltagande grupper att ta med sig själva.

Är all mat man äter den man lagar själv?
Nej, det kommer finnas kiosker, caféer och bistros runt om i hubbarna och i Navet.

Kan man köpa tobak (cigaretter, snus mm) i någon av de kioskerna?
Nej, det kan man inte göra.

Vanliga frågor om infrastruktur

Finns det någonstans jag kan ladda min telefon?
Ja, det kommer finnas laddningsmöjligheter.

Blir det baja-major på jamboreen? 💩
De flesta toaletter kommer vara vattentoaletter, men vi kommer ha baja-major som komplement för att kunna flytta toaletter under jamboreen dit de mest behövs. Nöden har ingen lag.

Ska man ha med sig bord och stolar?
Det kommer att finnas slanor (stora trästycken, tänk megapinnar) så att deltagare kan bygga bord och bänkar. Glöm inte sisalgarn! Vill man hellre ta med egna stolar och bord får man det.

 

Hur bor vi, ska vi tälta i skogen? 🌲
Vi kommer att tälta på ängarna, men vissa aktiviteter kommer att vara inne i skogen. Man bor tillsammans med sin grupp och du kan i anmälan önska om du vill bo med en annan speciell grupp. Efter att anmälan stängs görs en utplacering av grupperna.

Om jag har glömt någon utrustning eller material hemma, finns det möjlighet att köpa detta på plats?
Ja, det kommer finnas möjlighet att köpa viss utrustning och förbrukningsmaterial. Gasol ber vi om att ni köper på jamboreen, den kommer kosta under marknadspris, cirka 20 kronor per kilo, och du betalar så mycket du har använt (vi väger flaskan när du lämnar tillbaka den).

Kommer det finnas trådlöst internet på jamboreen? 📡
Stay connected! Ja – det kommer finnas ett trådlöst internet, WiFi, på området.