Jamboreebrev

Jamboreebrev 3

50 dagar kvar till Jamboree17!

Det har aldrig varit närmare i tid tills vi ses på jamboreen! Du möjliggör mötet med 11 000 barn och unga som gör världen bättre på Jamboree17. Det kommer bli ev fartfylld vecka med massa äventyr och kompisar. Det lovar vi!

Har du frågor kan du alltid maila jamboree17@scouterna.se. Under semestertider har vi längre svarstider än normalt.

Sociala medier och mobiltelefon på jamboreen

Man kan följa Jamboree17 i sociala medier, på Instagram och Snapchat heter vi @jamboree_se. Det kan det vara bra för deltagarna att ta med mobiltelefonen, man kanske vill skicka ett SMS till en förälder, kompis eller annan anhörig lite då och då. Om en deltagare får extra mycket hemlängtan kan man prata med en ledare eller en funktionär som jobbar som Listening Ears – de finns utspridda och med dem kan man prata om allt som finns. Man kommer även kunna ladda sin telefon i kiosker och på bevakade laddstationer runt om på jamboreen och vi har fixat wifi på fältet.

🌞 Så här kan en dag se ut på jamboreen 🌝

07:30 Du vaknar. Dags att laga frukost och en lunch att ta med ut på de stora utmaningarna. Du fixar i tältet, hämtar mat i matutlämningstälten, lagar maten, diskar, har morgonsamling och kollar sociala medier (såklart).
09:30 Jamboreeprogrammet drar igång! Viktigaste kom-i-håget är en vattenflaska. Gå hinderbana, gör dagsutmaningar som är spridd över hela jamboreeområdet, gå Free Being Me (en metod Scouterna jobbar med för ökad självkänsla), göra The Message, gå på hajk till Kristianstad eller gå på karneval. Äventyren är oändliga!
12:00 Lunch som äts någonstans på jamboreen. Tänk att varje dag äta lunch på ett nytt ställe på jamboreen!
13:00 Programmet fortsätter från förmiddagen. Nu kanske du blir en trygghetshjälte, går på en workshop, hittar nya kompisar, utmanar din kreativitet och äter en glass. Glöm inte följa jamboreen i sociala medier!
15:00 På söndagen den 6 augusti är det en stor invigning av jamboreen. Då ses alla vid stora scenen, som ligger på samma fält som jamboreen men en bit bort från där vi bor, för att bland annat se jamboreen öppnas och dansa till jamboreelåten!
17:30 Middag! Nu är du tillbaka i din by och hämtar mat som ska bli middag. Mums!
18:30 Programmet fortsätter. Som utmanare och rover kan du gå på workshops, som upptäckare och äventyrare kan du göra små utmaningar och hänga i hubbarna. De små utmaningarna är superroliga och tar inte jättelång tid att göra. Det kan bland annat vara att du ska slå ner dina fördomar i ett fördomskubb, spela korgboll, leka lekar från andra länder, ta det lugnt bland hängmattorna, hoppa hoppborg och hänga i ett café med mandala och glass. För utmanarna fortsätter jamboreen inpå småtimmarna med disco och massa roliga aktiviteter.
20:00 Måndag, tisdag och onsdag är det lägerbål den här tiden. Fredag den 11 augusti, dagen innan vi åker hem, är den stora avslutningen. Då dansar vi till jamboreelåten tillsammans för sista gången!

Ledarresurser behöver göra en insats som funktionär

Som vi tidigare informerat om behöver vi ta hjälp av er ledare för att få ihop funktionärstimmarna som behövs så att vi tillsammans kan ge deltagarna en upplevelse med massa minnen för livet. Därför kommer vi under måndag till fredag under jamboreen be er som är fler än 2 ledare per 8 deltagare om ett arbetspass per dag som funktionär. Passet kräver ingen förberedelse och fördelas på olika tider under dagarna, mestadels någon gång mellan 9-16. Passen är inte personliga, utan kan fördelas i gruppen på bästa sätt. Några exempel på uppdrag är programfunktionär, parkeringsvakt, arbete i café och jamboreeshop eller att hjälpa till med matutdelning. Som ledarfunktionär kommer du att få utföra ditt uppdrag ihop med andra ledare och med någon från jamboreens vanliga funktionärsgäng. På plats kommer kåren/gruppen få information var och när ni skall dyka upp. I vissa fall kommer en behöva ha med sig en lunchlåda på sitt funktionärspass. Det är därför klokt att lägga till en lunchlåda på packlistan!

Matutdelning

Varje deltagande scoutkår/grupp kommer två gånger om dagen (innan frukost och innan middag) att hämta ut matkassar från någon av våra matutlämningspunkter.

Kom ihåg att dubbelkolla så ni får med er all den mat ni behöver och även att specialkosten stämmer. Det finns också en disk där ni kan kvittera ut specialkost och lagervaror som mjölk och bröd. Har ni fått för lite mat kommer ni att kunna hämta mer.

Slaskvatten

Slaskvatten får bara slängas genom avloppssystemet och inte i slaskgropar. Stationerna där man kan göra sig av med slaskvatten är anpassade för alla att hälla ut vatten, vi rekommenderar att ni bär dit avfallet i mindre kärl. På samma station kan man slänga matavfall och brännbart – vi sorterar såklart! Varje station ligger i närheten av er by och man kan behöva lyfta kärlen med slaskvatten max 60 centimeter.

Eldning och matlagning

Man får myselda (exempelvis lägereld), och för sådan eldning tillhandahåller vi bakved. Man får också laga mat över eld, men för sådan eldning tar man själv med sig ved. Om eller när det blir eldningsförbud utlyst av Kristianstad kommun kommer vi inte att få undantag, och då måste man kunna laga mat på gasol.

Trygga Möten på jamboreen

Alla barn och unga har rätt till en trygg fritid, så även under Jamboree17! Trygga möten handlar om att vara en schysst kompis men också att som ledare ha kunskap och mod att reagera om någon blir utsatt för övergrepp eller kränkningar – såväl på plats på jamboreen som i våra sociala kanaler. Under jamboreen är det alla vuxnas ansvar att skapa en trygg och inkluderande miljö för alla barn och unga. Som ledare i Scouterna är det obligatoriskt att gå kursen Trygga Möten, inför Jamboree17 gäller det också samtliga funktionärer. Alla funktionärer som deltar på jamboreen ska även visa upp ett utdrag ur Polisens belastningsregister som är specialanpassat för personer som har uppdrag inom barn- och ungdomsverksamhet.

Om det händer saker under jamboreen som du behöver hjälp och stöttning med kan du vända dig till Listening Ears. Listening Ears kallas de funktionärer som samtalar med deltagare om allt, både roliga och spännande upplevelser och det som är svårare. Till Listening Ears kan du komma om du är ledsen, arg, glad, förälskad, rädd eller orolig. Ledare som på olika sätt behöver stöd i sitt ledarskap är också välkomna!

Listening Ears fungerar under jamboreen som stöd i frågor som rör Trygga Möten, psykologi och socialt arbete. Får du information om övergrepp, kränkningar, mobbning eller olösliga konflikter kommer du till oss för agerande och stöd. Listening Ears finns i Navet både dag- och kvällstid och ibland ser du oss ute på jamboreeområdet.

Har du frågor om Trygga Möten i allmänhet eller är intresserad av Trygga Mötens aktivitetspaket för scouter? Besök vår monter på Ledarskapsön i Navet eller gå in på www.tryggamoten.scout.se (http://www.tryggamoten.scout.se/) .
Scouterna har arbetat med Trygga Möten sedan 2005. Hela policyn om Trygga Möten finns i Scouternas samlade policydokument (http://www.scoutservice.se/files/2015/03/Scouternas-policydokument-141123.pdf) .

Bussar till Kristianstad

Förutom de bussar som kör under in- och utryckningen på jamboreen kommer det varje dag under jamboreen gå bussar mellan Kristianstad och Jamboree17. Tidtabell och priser hittar man i Skånetrafikens reseplanerare på hemsidan (https://www.skanetrafiken.se/sok-resa/) eller via deras app. Hållplatsen på Jamboree17 heter ”Jamboree Rinkaby”.

  • För Android – Ladda ner appen från Google Play (https://play.google.com/store/apps/details?id=se.skanetrafiken.washington)
  • För iPhone – Ladda ner appen i App Store (https://itunes.apple.com/se/app/sk%C3%A5netrafiken/id1180539331?mt=8)

Ledarskapsön

Ledarskapsön kommer finnas mitt i Navet. Vi kommer fylla dagarna med kompletta utbildningar, kurser prova-på-pass och workshops, föreläsningar med mera. Bland annat finns det möjlighet att gå Leda Scouting och livekurser i Trygga möten. Mera information och detaljer kommer i nästa jamboreebrev.

Hållbarhet på jamboreen

Kom ihåg att vara varsam om jamboreeområdet och stranden. Släng aldrig något på marken och se till att allt slaskvatten hamnar rätt. Förutom stränga miljökrav är vi måna om djur och natur och lämnar efter oss ett tack och ingenting. Tack för hjälpen!

Försäkringar på jamboreen

Vi vill att alla deltagare och funktionärer på jamboreen ska ha ett bra skydd om något skulle hända. Därför har vi i samarbete med Willis Towers Watson och Svedea Specialförsäkring tagit fram försäkringar som är speciellt anpassade för Scouterna och vår verksamhet.

Alla som deltar på något sätt på jamboreen täcks av vår vanliga medlemsförsäkring som tillsammans med reseförsäkringen ger ett ordentligt skydd vid all verksamhet. Alla som reser tillsammans med eller på uppdrag av Scouterna, dess distrikt, förbund eller scoutkårer täcks av vår omfattande tjänstereseförsäkring. Båda försäkringarna gäller så fort du som medlem deltar i någon verksamhet som anordnas av Scouterna lokalt eller centralt.

Mer om försäkringarna

På scoutservice.se kan du läsa mer om vad som ingår i de olika försäkringarna och hur du ska göra om du drabbas av skada. Här hittar du också alla nödvändiga kontaktuppgifter.

  • För dig som är medlem (http://www.scoutservice.se/forsakringar/for-dig-som-ar-medlem/)
  • För scoutkårer (http://www.scoutservice.se/forsakringar/for-scoutkarer/)
  • För dig som är förälder (http://www.scoutservice.se/forsakringar/for-dig-som-ar-foralder/)
  • Om du drabbas av en skada (http://www.scoutservice.se/forsakringar/om-du-drabbas-av-en-skada/)
  • Om du har frågor (http://www.scoutservice.se/forsakringar/om-du-har-fragor/)
  • Om Svedea & Willis Towers Watson (http://www.scoutservice.se/utveckla-karen/administration/forsakringar/om-svedea-willis-towers-watson/)

Skicka post och kom på besök till jamboreen

Vill någon du känner skicka ett vykort till dig, eller kanske vill de komma och besöka oss? Kul! Vi kommer vara på Rinkabyfältet utanför Kristianstad i Skåne. Kör man bil dit tar man sig ut på väg 118 mot Åhus och svänger av i samhället Rinkaby. Koordinaterna är 55.9841758, 14.2730516,16. Det går även jamboreebussar direkt ut till fältet från Kristianstad (läs mer om bussarna under rubriken ”Bussar till Kristianstad” här ovan). Kom ihåg att meddela anhöriga.

Postadressen till Jamboree17 är

Scoutkår/grupp
För- och efternamn
Jamboree scoutläger
291 76 Rinkaby

Exempel

Kymlinge scoutkår
Arthur Dent
Jamboree scoutläger
291 76 Rinkaby

Möjlighet att betala med faktura i jamboreebutiken

I jamboreebutiken kommer det gå bra för scoutkåren/gruppen (ej en enskild individ) att betala via faktura. Vi kommer ha en del förbrukningsmateriel i butiken som man kanske kommer behöva under jamboreen och då vill vi erbjuda möjligheten för er att betala i efterhand, istället för att någon behöver ligga ute med utgifterna. Det som kommer behövas av er är att din scoutkår/grupp föranmäler att ni vill kunna handla på faktura. Längre fram kommer det komma ut en blankett som fylls i, med de uppgifter vi behöver. Någon eller några utvalda personer kommer ha tillstånd att handla på faktura, och blanketten behöver skrivas under av den som har teckningsrätt i er förening.

Gasolhantering

Vi har fått en riktigt bra deal med vår gasleverantör, vilket vi hoppas och tror kommer uppskattas av er. Scoutkårer/grupper kommer för en pant på 450 kronor plus en hyra för 50 kronor kunna hämta ut en gasflaska på plats, som ni sedan byter ut mot en full flaska för en kostnad av 18 kronor/kilo gasol när det behövs. När det sedan är dags att åka hem, lämnar ni in er flaska och får då tillbaka era 450 kronor, samt pengar för den gasol som är kvar i flaskan – det enda ni betalar är 50 kronor/flaska plus den gas ni faktiskt förbrukar. Betalningen kommer ske via faktura, och gasflaskorna kommer kunna förbokas, information om det kommer i ett senare utskick. Det kommer även gå att köpa de olika tillbehör man kan tänkas behöva, men flaskorna kommer passa alla system som finns på den svenska marknaden så har ni redan utrustning kommer den gå att använda. På detta sätt vill vi förenkla hanteringen, men också höja säkerheten genom att undvika transporter av gas genom Sverige ti
ll och från jamboreen.

Scoutkårens/gruppens packlista

Här är några bra saker för scoutkåren/gruppen att ta med sig till jamboreen. Tänk på att allt kanske inte är med.

  • Kårskylt / flaggor
  • Lyktor & lampolja
  • Beredningsbänk
  • Popcornspoppare
  • Bord
  • Namnskylt till portal
  • Vaxduk
  • Plåthinkar
  • Bra att ha-verktyg
  • Presenningar / tarpar
  • Brandfilt
  • Vita baldakiner
  • Brödbackar + handlarekorgar
  • Pulversläckare
  • Bykgryta / base
  • Rep
  • Cykelkärra + säckkärra (pirra)
  • Räfsa
  • Cykelpump och reserv material
  • Slaskvattentank + slasksil
  • Hushållspapper och hållare
  • Återvinningskärl för matrester
  • Diskbaljor
  • Spade
  • Duschplats + vattenkanna
  • Spett
  • Eventuellt extra slanor (ifall man villha fler än två per deltagare)
  • Spisar
  • Förbansdlåda för patrullutflykter
  • Spännband
  • Förbandslåda stor
  • Stormkök
  • Förbrukningsmatrial
  • Surrningsrep/sisalgarn
  • Handfat
  • Svetsarhandskar – grytvantar
  • Koklocka (till samling)
  • Eldkorg
  • Kontorslåda
  • Sågar, yxor, huggkubb
  • Frisbee och (bad)bollar
  • Tält
  • Frigolitlåda
  • Vattendunkar
  • Kökstält
  • Kryddor
  • Köksutrustning
  • Måttband (vid spis- och tältuppsättning)
  • Anslagstavla, klämmor på lina
  • Laddlåda / powerbank

Vanliga frågor och svar

Får man bara två stycken gasolflakor?

Begränsningen gäller 2 gasolflaskor per område. Ett kårområde är dimensionerat för 40 deltagare. För en kår på 100 personer gäller alltså 2.5 kårområden, och alltså cirka 5 flaskor.

Om vi är mer än 40 personer i en by, har vi fortfarande samma yta som de som är 40?

Nej, den är större! Den minsta ytan för 40 deltagare är minst 28 x 32 meter.

Behöver varje scoutkår ha eget toapapper?

Nej 💩

Hur är det tänkt med kylning av öppnad matvaror, exempelvis frukostmat?

Det kommer inte att erbjudas byte av kylklampar eller liknande och ni kommer inte få gräva i marken, så om ni inte själva hittar på nåt fiffigt sätt att kyla maten på så kommer ni inte att kunna göra det. Vårt budskap är att maten förvaras bäst i våra kylar och ni ska helt enkelt inte ta mer än ni beräknar att ni äter upp. Smörgåsmargarin och ost lär inte ta skada av lite värme, men övrigt pålägg och mjölk kanske ni inte kan räkna med att använda till nästa måltid.

Kan man betala med kontanter?

Ja, men vi vill hålla vår försäljning så kontantfri som möjligt. Be därför alla deltagare kolla upp möjligheterna att få ett bankkort eller swishkonto, många banker erbjuder det även till de under 18. Det kommer fungera utmärkt att betala med kort och swish överallt på jamboreen.

Kan man sova över på besöksparkeringen?

En camping kommer att finnas i anslutning till parkeringen. Vi erbjuder inga faciliteter. Avgiften är 100 kronor per person och natt och betalning sker kontantfritt.

Vad kostar det att besöka jamboreen? Vilka tider och dagar kan vi besöka jamboreen?

Det kostar 50 kronor att parkera en bil på besöksparkeringen (betalas kontantfritt), men själva besöket är kostnadsfritt = tar du bussen är det gratis. Besöksdagar är 6, 7, 8 10 och 11 augusi klockan 10:00-22:00. Varmt välkommen!

Var bor vi?

Jamboree17 är uppdelad i olika hoods (områden). De kommer heta Lachine, Botafogo, Maboneng, Fitzroy, Hongdae och Malasaña (funktionärsbyn). Malasaña som också är ett ord på sanskrit, vilket är en yogaposition – typ en squat. I varje hood finns massa byar och det är där du som deltagare bor. Alla byar ligger i närheten av navet, programaktiviteter och inte så långt bort ligger stora scenen.

Stranden

Från ena hörnet av jamboreeområdet avgår badbussen till stranden. Kom ihåg att alltid åka med en ledare dit och att jamboreen inte har aktiviteter i vattnet. Därför är det superviktigt att dina ledare säger OK till att du får bada och att du har en badkompis med dig. På stranden kommer det finnas en liten kiosk och massa tid för att sola med en glass i handen.

Upptäck havet med Naturum Vattenriket

Vid stranden kommer även Naturum Vattenriket i Kristianstad ha aktiviteter. Torsdagen den 10 augusti, mellan klockan 13-18 kommer Naturum Vattenriket att befinna sig nere på Stranden. Kom och upptäck allt spännande som vi ofta inte lägger märke till när vi badar i havet. Vi utforskar undervattensvärlden med vattenkikare, håvar, snorkel och cyklop. Utrustning i begränsat antal finns att låna, även våtdräkter och vadarstövlar som passar från ca 10 år. Deltagare snorklar tillsammans med ansvarig ledare. Ingen anmälan krävs (men tänk på att strandbussarna har en viss begränsning av hur många som kan åka med ner).

Sjukvård

Alla scoutkårer/grupper förväntas hantera sina egna deltagares egenvård så det är viktigt att man har med sjukvårdsutrustning. På jamboreen finns sjukvård i det centralt placerade Trygghetscentret. Vårdcentralen kommer att vara öppet dagligen 08:00 till 22:00. För att komma i kontakt med vårdcentralen ringer man 044 787 71 60 eller går till vårdcentralen på Trygghetscentret som är öppet dagtid. Det går också att besöka Listening Ears på navet om man behöver någon att prata med. Det kommer inte att finnas ett apotek på jamboreen. Har du anmält att du behöver ha medicin kylförvarat, instruktioner kommer vid de informationssamlingar som är varje dag.

Tobak

Scouterna förbjuder ingen vuxen att använda tobak, men ingen ska heller påverkas att börja använda tobak i samband med Scouternas verksamhet. Därför bör Scouternas verksamhet vara fri från tobak. Man bör heller inte brukar tobak i verksamheten utan vara på avstånd från den. På Jamboree17 kommer det inte säljas tobak i något av de ställen där vi driver försäljning.

Ta tåget till jamboreen!

Som deltagare på Jamboree17 får du 15% rabatt på tågresor med SJ till Kristianstad. Om du behöver boka om din resa anger du kundnummer 956171. Är du direktansluten medlem i Scouterna finns resebokaren på första sidan efter att du har loggat in i Scoutnet (http://scoutnet.se/) . Är du inte direktansluten medlem i Scouterna hittar du hittar resebokningen genom att gå in i anmälningssystemet, välja fliken ”Scoutnetnavigation” och sedan ”Mina sidor”. Detta gäller även grupper. Reser ni i en stor grupp kan ni göra prisförfrågan till SJ här (https://www.sj.se/sv/vi-erbjuder/gruppresor/prisforslag-gruppresa.html) . Glöm inte att ange kundnummer 956171.

Kontantlöst är bekymmerslöst

På jamboreen kommer du kunna besöka vår jamboreebutik. Vi kommer även att ha många bistros, caféer och kiosker när du vill köpa något att äta/fika. Vi rekommenderar att du använder dig av betalkort eller Swish under jamboreen, det gör det enklare, smidigare och säkrare för dig och jamboreen.

Du godkänner köpet med pinkod, vid mindre belopp slår du ingen kod alls. Med Swish kan du betala på alla köpställen på lägret, men också till en annan lägerdeltagare om ni köper något av varandra, till exempel ett märke (förutsatt att mottagaren också har Swish). Betalar du med bankkort eller Swish har du alltid koll på vad du handlat via din mobilbank. Som förälder behöver du inte skicka med alla pengar från början utan kan enkelt fylla på barnets bankkonto under jamboreen.

Tappade kontanter innebär för det mesta att de är borta för alltid – ett tappat kort spärrar du och pengarna finns kvar. Kontanter är stöldbegärligt – tillfället kan göra tjuven. Köpställen som hanterar kontanter utsätter sig i större utsträckning för rån.

Hör med din bank hur du kan ansöka om betalkort och Swish, samt hur gammal du måste vara.

Om transporter av materiel och människor till och från jamboreen

Om ni vill skicka er materiel i förväg

Materiel som ska skickas till jamboreen kan anlända från den 26 juli till Rinkabyfältet och måste vara där senast den andra augusti. All materiel som ska skickas packas på pallar med pallkragar (max 6 kragar högt) och behöver vara tydligt märkta med A4 (i plastficka eller laminerat så att det tål allt väder), på alla fyra sidor av pallen.

Informationen ska innehålla, på varsin rad:

  1. Bynummer
  2. Gruppnamn
  3. Kontaktperson och telefonnummer
  4. Antal pallar, totalt

Ert bynummer står i dokumentet med er deltagarlista. Pallarna förvaras utomhus, så de behöver vara tåliga mot allt väder.

Adressen till Jamboree17 är:

Namn Namnsson
Bynummer för scoutkår/grupp
För- efternamn
Jamboree Scoutläger
291 76 Rinkaby

För er som anländer med eget släp/transport

Klockan 12:00 den 4 augusti till klockan 08:00 den 5 augusti kan ni själva köra in med släp in på området för att lämna av materiel. Vid ankomst efter klockan 08:00 den 5 augusti, drar vi ut släpen till byarna när det är möjligt. Släpen går ut i den ordning de kom in och vid en hög belastning (om många väljer det alternativet) kan det dröja framåt kvällen den femte eller under dagen den sjätte augusti.

OBS! Den första måltid som jamboreen delar ut är middag den femte augusti, kommer man med materiel innan får man själv fixa den maten. Väl på plats fraktar vi sedan ert material till er by med hjälp av en frontlastare.

När får deltagare komma in på jamboreen?

Transporter tas emot från klockan 05:00 den femte augusti och incheckning för deltagare sker från klockan 07:00 samma dag.

Efter jamboreen – för er vill skicka hem sitt materiel

Lämna materialet packat på pallar med pallkragar i byn redo för att fraktas tydligt märkt med returadress/retursedel. Gruppen ansvarar för att returtransport med transportföretaget är bokad och betalar också för den.

Hämtning kan ske mellan 14-16 augusti. Märk er pall på alla fyra sidor med namnet på ert transportföretag på A4 – det underlättar vår sortering. Tänk på att väderskydda godset, det kommer förvaras utomhus. Scouterna och Jamboree17 ansvarar inte för ert material, men ser till att det fraktas iväg.

För er som kom med eget släp/transport

Efter klockan 14:00 den 12 augusti kan ni köra in och hämta upp ert material i byn.

Transportera personer till jamboreen

Det är varje scoutkårs/grupps uppgift att själva transportera sig och sina deltagare till jamboreen. Åker man buss åker man direkt till Rinkabyfältet, tar man tåg kommer det den 5 augusti gå direktbussar till Rinkabyfältet från Kristianstads centralstation som alla anmälda till jamboreen får åka med kostnadsfritt.

Ved och slanor

För allas säkerhet upprätthåller vi brandskyddsregler som gäller alla på jamboreen. Det går bra att ha en lägereld i sin by och det kommer finnas lite ved till hands, men ta gärna med så ni som vill ha lägerled är säkra att ni har.

Slanor är långa smala trästammar som man ofta använder för att bygga diverse möbler och portaler under en jamboree. Det kommer finnas cirka två slanor per deltagare för scoutkåren/gruppen att tillgå. Det går också bra att ha med sig egna slanor.

Säkerhet och sjukvård på jamboreen

Om något händer! Under jamboreen är det viktigt att du som funktionär och ledare vet hur du ska kontakta larmcentralen för att rapportera in olyckor.

Åtgärder vid akuta händelser

RÄDDA först de som är i fara.
VARNA de som är i närheten.
LARMA i första hand jamboreen egen larmcentral 044-787 71 60. Naturligtvis fungerar även SOS 112.

Tala om:

  • Vem du är
  • Varifrån du ringer
  • Vad som har hänt
  • Var det brinner eller vart olyckan har hänt. Bynummer om möjligt.

ÅTGÄRDA om det är möjligt.
MÖT räddningsresurserna som kommer. Visa vägen.

Åtgärder vid ej brådskande händelser

Kontakta värdarna på respektive stadsdel eller larmcentralen 044-787 71 60. På jamboreerområdet kommer det finnas sjukvårdskunniga, värdar samt brandkunniga. Trygghetscentralen kommer att vara bemannad dygnet runt. Bemanning nattetid utgörs av Larmcentralen i Tryghetscentret.

Sjukvård

På jamboreeområdet finns sjukvård i det centralt placerade Trygghetscentret. Sjukvård kommer att vara öppet dagligen 08:00 till 22:00. Ta med en första hjälpen-väska själv! Det kommer inte finnas något apotek på jamboreen.

Säkerhet

På grund av brandrisken behöver tält sättas upp efter följande anvisningar:

  • Minst 3 meter mellan små tält
  • Minst 6 meter mellan stora tält.
  • Gränsen mellan små/stora tält är fler eller färre än 8 personer i tälten.
  • Vägar mellan byarna ska vara 6 meter breda.
  • Små tält får placeras i grupper om de totalt rymmer upp till 8 personer. Dock måste tältöppningarna vara anordnade så att personer rymmer bort från mitten av tältgruppen. Avstånd från en tältgrupp till små tält, stora tält eller andra tältgrupper ska vara 3 meter.

Illustration av brandregler: (https://gallery.mailchimp.com/fc7a339a49cfbd1eb45ab9da5/files/79b8dba9-a6ac-48da-a687-841c3e5290d2/La_geromra_de.pdf)

Besök jamboreebutiken!

Jag har ingen scoutskjorta som passar, hur gör jag då? I jamboreebutiken på jamboreen kan du köpa speciellt framtagna produkter för Jamboree17. Butiken är öppen hela jamboreetiden och det kommer utöver coola jamboreekepsar och t-shirts även finnas det ordinarie utbudet från Scoutshopen. Så det gör inget om du glömmer tjocktröjan hemma, du kan köpa en hos jamboreebutiken! ✌️

Kitta dig redan nu! Hitta jamboreeprylar här (http://www.scoutshop.se/jamboree-17).

Välkommen till Kristianstad!

Här har du möjlighet att uppleva Naturum Vattenriket mitt i Kristianstad, klättra i trädtopparna på UpZone i Åhus, vandra i bokskogen, bada i havet, handla lokala läckerheter i våra gårdsbutiker, strosa i medeltidsstaden Åhus, ta en cykeltur runt sjöarna i norr eller shoppa och fika i renässansstaden Kristianstad. Listan på saker att göra i Kristianstadsbygden är hur lång som helst. Det enda du behöver göra är att välja!

Läs mer här (http://www.kristianstad.se/turism ) och följ oss på Facebook.

Hej, rover och vuxna!

Här är en berättelse om vad du som funktionär kan göra mellan dina pass på jamboreen berättat ur en funktionärs synvinkel.
Kim var trött och glad efter sitt pass som funktionär på utmanarhubben, hen hade träffat mängder med engagerade och glada utmanarscouter med mängder av energi och fart. Kim var rent ut sagt helt slut men väldigt nöjd med sin dag, då kom hen på att det finns ju massor med andra saker att göra. ”Jag går mot rover/vuxna-området, där finns det ju alltid roliga saker att hitta på”, tänkte Kim. Kim började med att ta en sväng till caféet Pumziko vilket betyder ”ett ställe att vila på” på swahili. Efter en uppfriskande fika och lite ”På spåret” gick Kim vidare, stannade snabbt vid aktivitetsdisken. Där spelades det lite spel, byggdes torn av spaghetti och något de kallade för ”Lära känna varandra”-bingo. Nu inser Kim att hen är sen, Kim rusar ut mot föreläsningstältet, Kim hade haft det svårt att välja mellan allt en kan höra och delta i men hen beslutade till slut att gå på Bright Minds – international workshop series. Nu var Kim full av ny energi och mer eller mindre sprang vidare till de tre tälten som var närmast caféet, där hittade hen firande av det Värdebaserade ledarskapets 10-årsjubileum. Någon timme senare, när Kim kröp ner i sin svala sovsäck, kunde hen inte sluta le när hen tänkte att detta bara var första dagen på jamboreen och alla äventyr och upplevelser som skulle komma under veckan.

Större inköp

För de kårer som önskar göra större inköp kommer det även att finnas möjlighet att handla mot faktura. För att detta ska kunna vara möjligt måste bifogade blankett vara ifylld, undertecknad och inskickad till kansliet senast den 5 juli 2017.

  • Ladda ner rekvisiton (https://gallery.mailchimp.com/fc7a339a49cfbd1eb45ab9da5/files/1884c6a3-c8f0-4d36-b760-295503b52663/Rekvistion.pdf)
  • Ladda ner fakturaunderlag (https://gallery.mailchimp.com/fc7a339a49cfbd1eb45ab9da5/files/c6ff8352-b2a9-472b-8791-04e4e4aa21fa/Faktura.pdf)

Har du frågor kan du alltid maila jamboree17@scouterna.se. Under semestertider har vi längre svarstider än normalt.

Hälsning från jamboreecheferna

Jamboree17 närmar sig med stormsteg och vi hoppas du är lika peppad på sommarens största äventyr som vi! Om 50 dagar träffas tusentals barn och unga som gör världen bättre på jamboreen för att uppleva äventyr och träffa nya kompisar. Missa inte alla hoppborgar och hinderbanor, katapultbyggartävlingen och våra superstora lägerbål! Och sätt den officiella jamboreelåten ”Man känner aldrig sig så fri” på repeat, den finns ute på YouTube och Spotify.
En perfekt låt att inleda sommaren med. Vi längtar tills vi ses!

Anna-Karin, Viktor och Liza, jamboreechefer

Jamboreebrev 2

Välkommen till Jamboree17!

Planeringen inför sommarens häftigaste upplevelse är i full gång och Jamboree17 närmar sig med stormsteg. Vi ser så mycket fram emot våra härliga jamboreedagar i augusti! I detta brev hoppas vi kunna ge er användbar information och lite koll på vad vi har på gång inför jamboreen. Se till att sprida den här informationen vidare till de från din scoutkår/grupp som ska åka med på Jamboree17. Kom ihåg att ange mailadress och telefonnummer till alla deltagare, så missar inte de information. Har du frågor kan du alltid maila jamboree17@scouterna.se.

Vad händer på jamboreen?

På Jamboree17 har alla åldersgrupper sin egen hubb, fylld av aktiviteter, utmaningar och kompisar. I upptäckarhubben kommer du att få spela live-Minecraft, upptäcka övernaturliga väsen och prova på nya sätt att kommunicera med dina kompisar. Eller så träffar du helt nya scoutvänner i upptäckarcafét och fortsätter umgås hela kvällen bland hinderbanor, studsmattor, och sällskapsspel. Som äventyrare får du ta dig an större utmaningar tillsammans med nya och gamla vänner – till exempel delta i jamboreens katapultbyggartävling, delta i ett umoja-lajv, eller bara hänga i äventyrarcaféet. På kvällarna blir det filmvisning, disco och kanske spelkväll. Utmanarhubben ger stor frihet att själv bestämma över sin jamboreevecka. Kanske vill du delta i stora utmaningar varje dag som i stora organisationstävlingar, rollspel och kreativa utmaningar som en fototävling, eller så vill du hänga i regnbågscaféet och lyssna på intressanta föredrag. På kvällar och nätter håller utmanars cenen igång med livespelningar, filmvisning, och danceoke. http://designtrasan.se

Buss mellan Kristianstad centralstation och Rinkabyfältet

Jamboreens egna transferbussar kommer gå mellan Kristianstad centralstation och Rinkabyfältet på ankomst- och avresedagen (den 5 och 12 augusti). Bussarna är avgiftsfria. Mer information kring bussarna kommer under våren på vår hemsida, jamboree.se.

Matutdelning

Varje deltagande scoutkår/grupp kommer två gånger om dagen (innan frukost och innan middag) att hämta ut matkassar från någon av våra matutlämningspunkter. Kom ihåg att dubbelkolla så ni får med er all den mat ni behöver och även att specialkosten stämmer. Det finns också en disk där ni kan kvittera ut specialkost och lagervaror som mjölk och bröd. Har ni fått för lite mat kommer ni att kunna hämta mer.

Slaskvatten

Slaskvatten får bara slängas genom avloppssystemet och inte i slaskgropar. Stationerna där man kan göra sig av med slaskvatten är anpassade för alla att hälla ut vatten, vi rekommenderar att ni bär dit avfallet i mindre kärl. På samma station kan man slänga matavfall och brännbart – vi sorterar såklart! Varje station ligger i närheten av er by och man kan behöva lyfta kärlen med slaskvatten max 60 centimeter.

Eldning och matlagning

Man får myselda (exempelvis lägereld), och för sådan eldning tillhandahåller vi bakved. Man får också laga mat över eld, men för sådan eldning tar man själv med sig ved. Om eller när det blir eldningsförbud utlyst av Kristianstad kommun kommer vi inte att få undantag, och då måste man kunna laga mat på gasol.

När sker byindelningen?

Vi kommer börja byindelningen sista helgen i april, därför är det bra om ni anmäler det så snart som möjligt. Har du särskilda önskemål vilken annan scoutkår/grupp ni vill bo med under jamboreen – se till att anmäla det i gruppanmälan eller maila det till jamboree17@scouterna.se (mailto:jamboree17@scouterna.se) senast 30 april. Vi hoppas ha en färdig byindelning att meddela under maj månad.

Möjlighet att betala med faktura i jamboreebutiken

I jamboreebutiken kommer det gå bra för scoutkåren/gruppen (ej en enskild individ) att betala via faktura. Vi kommer ha en del förbrukningsmateriel i butiken som man kanske kommer behöva under jamboreen och då vill vi erbjuda möjligheten för er att betala i efterhand, istället för att någon behöver ligga ute med utgifterna. Det som kommer behövas av er är att din scoutkår/grupp föranmäler att ni vill kunna handla på faktura. Längre fram kommer det komma ut en blankett som fylls i, med de uppgifter vi behöver. Någon eller några utvalda personer kommer ha tillstånd att handla på faktura, och blanketten behöver skrivas under av den som har teckningsrätt i er förening.

Gasolhantering

Vi har fått en riktigt bra deal med vår gasleverantör, vilket vi hoppas och tror kommer uppskattas av er. Scoutkårer/grupper kommer för en pant på 450 kronor plus en hyra för 50 kronor kunna hämta ut en gasflaska på plats, som ni sedan byter ut mot en full flaska för en kostnad av 18 kronor/kilo gasol när det behövs. När det sedan är dags att åka hem, lämnar ni in er flaska och får då tillbaka era 450 kronor, samt pengar för den gasol som är kvar i flaskan – det enda ni betalar är 50 kronor/flaska plus den gas ni faktiskt förbrukar. Betalningen kommer ske via faktura, och gasflaskorna kommer kunna förbokas, information om det kommer i ett senare utskick. Det kommer även gå att köpa de olika tillbehör man kan tänkas behöva, men flaskorna kommer passa alla system som finns på den svenska marknaden så har ni redan utrustning kommer den gå att använda. På detta sätt vill vi förenkla hanteringen, men också höja säkerheten genom att undvika transporter av gas genom Sverige ti ll och från jamboreen.

Ta tåget till jamboreen!

Alla som deltar på Jamboree17 får 15% rabatt på tågresor med SJ till Kristianstad. Boka din biljett med SJ här! (https://www.jamboree.se/sv/boka-resa/)

Glöm inte anmäla det här innan den 30 april

  • Om ni har önskemål vi ska ta med oss till byindelningen. Vi startar arbetet med indelningen den 29 april, så kom in med era önskemål så tidigt som möjligt.
  • Om ni bokat icke namngivna platser ska dessa namnges innan 30 april, se separat information som kommer inom kort.
  • Om ni vill dela by med en internationell scoutgrupp (läs information i rubriken under).
  • Ange en nödkontakt på hemmaplan.
  • Ange information om transport för deltagare och gods.
  • En uppskattning på antal besökare ni får till jamboreen.
  • Att ni läst och godkänt Scouternas policyer och hantering av personuppgifter. All denna information finns i anmälningssystemet under fliken Kår questions.

Dela by med en internationell scoutgrupp

Under Jamboree17 kommer scouter från 29 andra länder. Därför behöver vi hjälp med att dela in de grupperna med grupper från Sverige som har material för matlagning med mera. Ta chansen att göra jamboreen till en internationell upplevelse! Ange i formuläret nedan vilken typ av utrustning ni har möjlighet att låna ut, samt ifall ni är intresserade av att dela by eller inte. Vi önskar svar senast den 30 april. Gå till formuläret här. https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfraM-OzVxUcKUdttJcHnJjffgGZPE_RyZqkd1w7W5pN2qS1Q/viewform?c=0&w=1

Om avanmälan

Om ni har deltagare som avanmäler sig, har ni fram till 30/4 på er att registrera det genom att kontakta oss. I början av maj återbetalas deras deltagaravgifter, minus 500 kronor/person enligt anmälningsvillkoren. Ni kan också byta ut deltagare utan extra kostnad fram till 30/4. Om ni avanmält deltagare och vill ha en återbetalning tidigare än 30/4, kontakta oss så löser vi det.

Kontantlöst är bekymmerslöst

På jamboreen kommer du kunna besöka vår jamboreebutik, vi kommer även ha många bistros, caféer och kiosker när du vill köpa något att äta/fika. Vi rekommenderar att du använder dig av betalkort eller Swish under jamboreen, det gör det enklare, smidigare och säkrare för dig och jamboreen. Du godkänner köpet med pinkod, vid mindre belopp slår du ingen kod alls. Med Swish kan du betala på alla köpställen på lägret, men också till en annan lägerdeltagare om ni köper något av varandra, till exempel ett märke (förutsatt att mottagaren också har Swish). Betalar du med bankkort eller Swish har du alltid koll på vad du handlat via din mobilbank. Som förälder behöver du inte skicka med alla pengar från början utan kan enkelt fylla på barnets bankkonto under jamboreen. Tappade kontanter innebär för det mesta att de är borta för alltid – ett tappat kort spärrar du och pengarna finns kvar. Kontanter är stöldbegärligt – tillfället kan göra tjuven. Köpställen som hanterar kontanter utsätter sig i större utsträckning för rån. Hör med din bank hur du kan ansöka om betalkort och Swish, samt hur gammal du måste vara.

Skicka post och kom på besök till jamboreen

Vill någon du känner skicka ett vykort till dig, eller kanske vill de komma och besöka oss? Kul! Vi kommer vara på Rinkabyfältet utanför Kristianstad i Skåne. Kör man bil dit tar man sig ut på väg 118 mot Åhus och svänger av i samhället Rinkaby, koordinaterna är 55.9841758, 14.2730516,16. Det går även jamboreebussar direkt ut till fältet från Kristianstad. Postadressen till Jamboree17 är: Bynummer/Gruppnamn Jamboree Scoutläger 291 76 Rinkaby Läs mer om transporter av material till och från jamboreen här. (https://www.jamboree.se/sv/praktiskt/)

Hälsningar från Kristianstad

Så kul att vi får ha dig som gäst i Kristianstadsbygden! Från Kristianstads kommuns sida är vi stolta och glada över att scouter från när och fjärran åter igen vill komma till Rinkabyfältet. Vi är säkra på ni kommer att få en fantastiskt härlig jamboreeupplevelse. Och när du ändå är här hos oss hoppas vi också att du passar på att upptäcka det som vi har att erbjuda i denna delen av Skåne. Du hittar våra bästa tips på www.kristianstad.se/topplista. Följ oss också gärna på www.facebook.se/kollakristianstad. Vi ses!

Äventyrare: Pimp my hubb!

Jamboree17 gör vi tillsammans! Därför ska varje patrull skapa en flagga eller något liknande som vi sedan kan hänga upp i de olika hubbarna. Flaggan kan se ut precis hur som helst men den får gärna ha något som symboliserar det härliga gäng som har gjort den och får gärna ha något som är äventyrarnas färg, orange.

Äventyrare: Avatar

Under jamboreen kommer alla äventyrare vara med och bygga upp en stad i miniatyr, vår drömstad Umoja. För att befolka den staden så vill vi att alla äventyrare har med sig en Avatar. En figur som kan representera dig i vår miniatyrstad. Det kan vara en liten träfigur, bil, cykel eller båt. En träbil bör vara ca 10 centimeter lång och 4 centimeter bred för att passa in skalenligt. Måla och gör din avatar personlig. Avataren ska kunna källsorteras som brännbart. Väl framme kommer ni under veckan få vara med och bygga upp staden och sedan placera er avatar där. När allt är färdigbyggt kommer vi ha en miniatyrstad som befolkas av tusentals avatarer som representerar samtliga äventyrare på jamboreen.

Små samlingar

I centrum av lägerplatsen finns Navet. Här träffas man över åldersgränserna för att prova på olika aktiviteter. Det kommer finnas utmaningar och aktiviteter att göra i grupp, par och på egen hand. Det kommer finnas något för alla oberoende av vilken konstellation man känner från dag till dag. Samtidigt som det finns en hel del att upptäcka på jamboreen kan det även finns aktiviteter utanför själva lägerplatsen. En av dessa är stranden. Här badar man på eget ansvar ihop med en ledare eller för de äldre deltagarna med en badkompis. Det kommer även finnas möjlighet till viss utlåning av lite typiska strandaktiviteter om man inte känner för ett dopp i havet. Scouting är som allra bäst på jamboree!

Avslutande ord från jamboreecheferna

I början av augusti samlas över 11 000 personer, varav 1 400 deltagare som för första gången får prova på scouting och scouter från 29 länder för att uppleva äventyr och träffa nya kompisar – det kommer bli riktigt kul och ett glatt minne för livet! Vi längtar tills vi ses i augusti! Anna-Karin, Viktor och Liza, jamboreechefer

Jamboreebrev 1

Varmt välkommen till Jamboree17 – äventyr och kompisar på riktigt!

Umoja är en del av vår värld, men samtidigt något helt annat. Det är platsen där vi ges möjligheten att vara den bästa versionen av oss själva. För när vi kliver in i Umoja lämnar vi våra rädslor, begränsningar och fördomar utanför. Tillsammans skapar vi ett sammanhang där massor av unga människor möts för att utbyta tankar, lösa utmaningar och ge varandra styrka, så att alla som varit i Umoja tar med sig vetskapen om att en bättre värld är möjlig. Med bättre självkänsla, en ny öppenhet och större möjlighet att förbättra världen omkring oss får känslan av Umoja fäste och sprids långt efter att vi kommit hem. Välkomna!

Sommaren 2017 samlas unga och vuxna i alla åldrar, för att under en intensiv vecka bygga upp en plats där vi kan dela med oss av våra kunskaper, erfarenheter och upplevelser. Vi kommer för att utbyta tankar, lösa knepiga utmaningar, både personliga och omvärldens, och för att tillsammans utveckla våra och andras värderingar. Sammanhanget är Jamboree17, och Umoja är den mentala plats där jamboreen äger rum.

Erbjudandet till dig som vuxen

Alla kommer kunna delta på Jamboree17 och känna att ens egna engagemangsbatteri har laddats och att en har lärt sig många nya saker! Ledare som följer med är med och gör allt vardagligt i byn, men får även utmana sig själva och lära sig något nytt. Bland annat kommer Scouternas Ledarskapsö byggas upp. Ledarskapsön är Scouternas utbildningssystem där vi möts för att lära oss mer och utmana oss själva. Se möjligheten att få gå en scoutledarutbildning och ge dig själv tid och utrymme att utvecklas och lära dig nya saker.

Program för roverscouter och vuxna (18 år och uppåt)

Varmt välkommen till hubben för roverscouter och vuxna!
I hubben kommer du kunna delta på aktiviteter, gå påscout- och ledarutbildningar via Scouternas Folkhögskola eller bara ta en fika. Hubben är den givna mötesplatsen och återhämtningspunkten för dig som är över 18 år. Här kommer du utöver att se glädjen hos barn som lyckas med utmaningar och får uppleva nya äventyr även kunna ta del av ett bra utbud av avkoppling, utbildningar, workshops och intressanta föreläsningar.

Jamboreeområdet

Det kommer att finnas möjlighet för alla att ladda telefoner, plattor med mera. Laddningsmöjligheterna kommer dock att vara begränsade och placerade på centrala platser på lägerområdet. Det kommer att finnas wifi, men i begränsad omfattning.

Det kommer att finnas både vattentoaletter och bajamajor (kem-/slamtoalett) och kommer att vara möjligt att duscha i begränsad utsträckning. Området kommer i stor utsträckning att vara tillgänglighetsanpassat för olika funktionsvariationer. Om man inte har skickat in sina tillgänglighetsbehov behöver det finnas med i anmälan senast sista april, men fyll gärna i den informationen så snart ni kan.

Det kommer enbart vara tillåtet att laga mat på gasolspis, men man kommer ha tillgång till ett begränsat utbud med ved för att kunna ha egen lägereld. Eldning får endast ske då kommunen inte utfärdat eldningsförbud.

Använder man gasolspis så kommer deras gasolmängd att vara begränsad på grund av tillståndsregler. Varje kår kommer som mest att kunna få hantera 60 L gasol inom sin by, det motsvarar 2 st PC10 (10 kg kompositflaskor) eller 2 st P11 (11 kg stålflaskor). Det kommer att finnas någon form av gasoldepå på lägerområdet där kårerna kommer att kunna byta ut sina tomma flaskor mot nya fulla till självkostnadspris.

Nya regler ger nya utmaningar. På Jamboree17 får vi inte använda slaskgropar, faktiskt så får inget använt vatten över huvud taget hällas ut i marken. Där du hämtar vatten ska du också lämna tillbaka slaskvatten/tvättvatten. Så den första utmaningen är att klura ut en fantastisk uppfinning som hjälper er kår att separera avfall från slaskvatten och sedan transportera det till återvinningen. Vi ser fram emot många kreativa lösningar!

Mat

Det kommer vara bestämda rätter varje dag, som hämtas ut färdigpackade och delas ut byvis. Det är alltså ungefär som att beställa en matkasse till familjen och hämta ut den i affären. När man hämtar maten så hämtar man också ut den specialmat som man har anmält och som behövs för till exempel lunchen eller middagen som ska tillagas. Vi har som mål att minst 39% av våra produkter är antingen kravmärkta, lokalproducerade, ekologiska, klimatsmarta eller rättvisemärkta.

Information om säkerhetsregler

Under Jamboree17 kommer vi ha en särskild funktion för säkerhet som heter Trygghet. Funktionen kommer att bidra till en trygg och inkluderande jamboreeupplevelse för samtliga deltagare och besökare under tiden Jamboree17 pågår. Syftet är även att genom lyssnande och stöttande ledarskap, närvaro och dialog, skapa en trygg känsla. Trygghetsfunktionen arbetar förebyggande, vid särskild händelse, och stöttande. Det är alla vuxnas ansvar, funktionärer och ledare, att skapa trygghet i sin grupp. Trygghetsfunktionen har samlad kompetens och mål att stötta ledare och funktionärer i detta trygghetsarbete.

Det görs genom:

  • en larmcentral som är lätt tillgänglig och väl känd funktion för att nå akut hjälp
  • att stödja deltagare med råd om egenvård
  • att ha beredskap för att genomföra mindre behandling av uppkomna skador och sjukdomar på lägerområdet
  • att ha beredskap för att rädda liv och understödja vitala funktioner i händelse av allvarlig skada eller sjukdom i väntan på ambulans
  • att arbeta förebyggande ur trygghetssynpunkt genom närvaro av värdar under tiden Jamboree17 pågår
  • att skapa ett brandsäkert Jamboree17 för deltagare och besökare
  • att ge deltagare under 18 år möjlighet att, i en trygg miljö, prata med en lyssnande och stödjande vuxen
  • samordning av resurser vid de stora eventen, gällande förflyttning till och från scen, samt publikhantering.
  • att ha samlad kompetens och kunskap kring Trygghetsrelaterade frågor

Som en del av Scouternas satsning på psykisk hälsa hos unga, och lägrets fokus på ökad självkänsla, kommer det att finnas Listening ears på jamboreeområdet. Hit kan scouterna komma när de behöver en extra vuxen att prata med, vi pratar om allt. Hit kan ledarna komma för att få stöd i sitt ledarskap. Vi finns i trygghetspunkten. Vi finns också i trygghetscentrat och fungerar som stöd till trygghetsfunktionen i frågor som rör trygga möten, psykologi och socialt arbete.

I enlighet med Scouternas policys är det ett krav att alla ledare har gått webbkursen Trygga Möten i samband med att man är ledare för barn och unga. Gå webbkursen här om du inte har ett gällande intyg!

Sjukvårdsavdelningen kommer att vara synliga på lägerområdet och bistå med egenvårdsråd samt enklare behandling vid uppkommen skada eller sjukdom.

Försäljning

Vi vill göra er upplevelse så bra det bara går, både under jamboreetiden och genom att förenkla ert för- och efterarbete. Därför kommer vi erbjuda alla kårer möjligheten att förbeställa viss materiel från oss, som ni sedan får levererat direkt till lägerplatsen! Det kommer finnas förbrukningsmaterial, saker som man ändå behöver köpa nytt inför läger, saker som är bökigt att få med i packningen eller saker som kanske ändå var dags för kåren att uppdatera. Genom att göra stora gemensamma inköp och transporter kan vi hålla nere priserna och spara på miljön. Och eftersom vi levererar det direkt till lägerplatsen så sparar ni både pengar, plats och energi! Bland annat kommer man kunna förbeställa sisalgarn, köksutrustning, fotogen, förvaringslådor och yxor.

Utbudet för beställning är under framtagning och kommer skickas ut till samtliga scoutkårer/grupper i god tid innan jamboreen, men vilket utbud vi ska ha beror helt på vilka produkter ni som deltar vill ha och behöver. Det kommer därför finnas möjlighet att vid beställningen ha önskemål kring det, men är det något ni redan nu vet skulle vara av intresse får ni gärna höra av er till oss, genom att kontakta Zandra Wennberg, så ska vi göra så gott vi kan för att ordna det! I senare utskick kommer det även finnas mer information om hur man går tillväga för att beställa och betala.

Både kontanter och betalkort kommer fungera som betalningsmedel under jamboreen. Av säkerhetsskäl föredras kortbetalningar.

Program för deltagare upp till 18 år

Välkommen till Upptäckarhubben (10-12 år)!
Jamboreen är strukturerad i tre olika hubbar, en för varje åldersgrupp. Upptäckarnas hubb är en plats i Umoja som är upptäckarnas helt egna. På eftermiddagen kan upptäckarna välja att göra några små utmaningar. Dessa är lite mindre, kluriga aktiviteter som upptäckaren inte behöver göra i sin patrull – den kan göras i vilken grupp som helst. Den tar oftast kortare tid att genomföra än en stor utmaning. Till den lilla utmaningen får man hämta material och instruktioner i hubben. När eftermiddagspasset är avklarat tar upptäckaren sig tillbaka till byn för en ordentlig middag. På kvällen kan upptäckaren göra fler små utmaningar, hänga i upptäckarcafét, gå till navet eller busa med nyfunna vänner.
Välkommen till Äventyrarhubben! (12-15 år)!
Äventyrarhubben är äventyrarnas alldeles egna plats med café, aktiviteter och massa kul! Här kan äventyrare hänga mellan de stora utmaningar, när det är dags för glasspaus eller när kompisarna har hand om matlagningen på byn. Hubben kommer vara fylld med äventyraraktiviteter som utomhusbio, spelhörna och bygga trebuchet. Det kommer också finnas en plats för de som gillar hantverk, quiz och backklättring. Hubben har såklart även öppet på kvällen, då kan äventyrarna hänga i caféet och spela spel, gå på disco eller göra en femkamp . I hubben kommer du kunna göra massa roliga, spännande och intressant saker och framförallt ha riktigt kul med dina gamla och nya kompisar!
Välkommen till Utmanarhubben (15-18 år!)!
Ett utmanardygn är lite mer flexibelt än för andra åldersgrupper.  Utmaningarna är inte lika tidsstyrda men det finns saker att sysselsätta sig mer än dygnet har timmar för den som vill. Till exempel  kanske du testar en av våra kreativa utmaningar på förmiddagen och ger sig i kast med en stor organisationstävling på eftermiddagen. Framåt kvällen kan du hänga i caféet och köra ett musikquiz innan det är dags att röja loss vid scenen med disco, danceoke eller något bra liveband till sent inpå natten.

Sök stipendier!

Tack vare generösa bidrag har Scouterna och Jamboree17 två stipendier som riktar sig mot unga ledare och deltagare. Läs mer här!

Jamboreeavgiften

Grupper/scoutkårer faktureras gemensamt för hela sin anmälan vid ett tillfälle. Det är gruppen som ansvarar för betalning gentemot Scouterna. För anmälningar som har kommit in innan 31 januari faktureras hela summan i början på februari med 30 dagars betalningstid. För efteranmälningar (senast 31 mars, högre deltagaravgift) faktureras hela summan i början av april med 30 dagars betalningstid. Avgiften för olika grupper ser ut som följer:

  • Deltagare och vuxna som är med hela veckan, 5-12 augusti, betalar 3 295 kronor (3 595 kronor efter 31 januari).
  • Deltagare och vuxna som är med halva veckan, 9-12 augusti, betalar 2 295 kronor (2 495 kronor efter 31 januari).
  • Deltagare som är med en dag betalar 395 kronor
  • Dagsbesökare betalar 50 kronorper parkerad bild
  • Medföljande barn kostar 995 kronor och för de barn som är blöjfria och under 10 år ingår lägis. Notera att medföjande barn (ej spädbarn) under 10 år som deltar i det ordinarie dagsprogrammet betalar full deltagaravgift. Spädbarn betalar ingen avgift, men behöver vara registrerad av säkerhetsskäl.

Jamboree17-prylar

Få lägerstämning redan nu! På http://www.scoutshop.se/jamboree-17 hittar du flera Jamboree17-artiklar. Drick din choklad ur en snygg mugg, kyl ner dig med en fläkt eller varför inte liva upp diskningen med en disktrasa med Jamboree17-tryck?