Träffa planeringsorganisationen

Här kan du läsa mer om vilka som planerar Jamboree17 och vad vi jobbar med.

Hallå där, matfunktionen på Jamboree17!

Kommer det finnas affärer eller är det bestämda rätter för varje dag? 

Det kommer vara bestämda rätter varje dag, som hämtas ut färdigpackade. Det är alltså ungefär som att beställa en matkasse till familjen och hämta ut den i affären.

Det känns bekant! När på dagen kommer vi kunna hämta ut maten? 

Ingredienserna till frukost och lunch hämtas ut innan frukost på morgonen. Middagsmaten hämtas på eftermiddagen.

Jag är glutenintolerant och vegan, hur funkar det egentligen med specialkosten jag behöver? 

När man hämtar maten så hämtar man också ut den specialmat som man har anmält och som behövs för till exempel lunchen eller middagen som ska tillagas.

Mat kan ju ha ganska stor miljöpåverkan. Hur ser ert hållbarhetstänk ut? 

Vi har som mål att minst 39% av våra produkter är antingen kravmärkta, lokalproduce-rade, ekologiska, klimatsmarta eller rättvise-märkta. Vi vill också undvika onödiga förpackningar så som metall och glas ute på fältet så långt det går.

Kommer det bli efterrätt? 

Menyn är inte klar ännu, men vi hoppas att det ska bli någon form av efterrätt.

När under lägret kommer deltagarna att märka av er funktion mest? 

Varje gång man hämtar ut sin mat.

 

Hallå där Lisa Nilsson!

Du är funktionsansvarig för Gemensamma aktiviteter.

Vi är lite nyfikna, vad innebär egentligen gemensamma aktiviteter? lisa

Gemensamma aktiviteter är allt åldersöverskridande program. På dagarna hänger ni deltagare mest med er egen åldersgrup, men när du vill hänga med resten av kåren eller någon annan du känner så kommer du till oss på gemensamma aktivitet och Navet.

Navet är nytt för mig, vad är det? 

Navet ligger mitt på jamboreeområdet och har bland annat en bistro, massor av små och stora utmaningar, informationstält och sjukvård. De små och stora utmaningarna kan vara till exempel hantverk, spökhus, rollspel, pyssel, möjlighet att ta del av samverkansorga-nisationernas verksamhet och mötesplatser för att prata om eller utöva din religion. Det är också vi som tar hand om badstranden där vi kommer ha coola vattenaktiviteter och spel att låna. Sist men inte minst ansvarar vi också för allt som händer på scenerna under invigning, avslutning och lägerbål

Spännande! Hur kommer scenaktiviteterna se ut? 

Vi kommer ha en invigning och en avslutning där hela jamboreen deltar. Under tre kvällar kommer vi också ha lägerbål, här lovar vi medryckande musik, show och massor av skratt!

Har ni bokat några bra artister till scenaktiviteterna än? 

Kom på lägret så får ni se! :) Såklart har vi redan nu sett till att vi kommer ha både bra musik och bra artister, men en del saker måste få vara en överraskning ett tag till. Vi kommer också arbeta tillsammans med andra funktioner för att göra en riktigt grym lägerlåt!

När under lägret kommer deltagarna att märka av er funktion mest? 

Varje gång du går runt på navet, när du åker till stranden, när du går på lägerbål och under invigning och avslutning!

Hallå där, Elin Jungevi!

Du är funktionsansvarig för programfunktionen för upptäckarprogrammet. 

elinjungeviBerätta, hur kommer en upptäckares dag se ut?

En upptäckares dag kan se lite olika ut och det är upp till patrullen att bestämma. På förmiddagen kan patrullen göra en så kallad stor utmaning. Det är en kul och klurig aktivitet som upp-täckaren gör i sin patrull. Kanske att ta sig igenom en stor labyrint med hinder, gåtor och andra klurigheter. Lunchen är så smidig att den kan tas med på morgo-nen, så den kan man ätas där man befinner sig. Till efterrätt kan man köpa glass i upptäckarnas eget café i hubben. Upptäckarnas hubb är en plats i Umoja som är till för bara upptäckarna. På eftermiddagen kan upptäckarna göra några små utmaningar. Detta är lite mindre, kluriga aktiviteter som upptäckaren inte behöver göra i sin patrull, den kan göras i vilken grupp som helst. Den tar oftast kortare tid att genomföra än en stor utmaning. Till den lilla utmaningen får man hämta material och in-struktioner i hubben. Till middagen tar upptäckaren sig tillbaka till byn för en ordentlig middag. På kvällen kan upptäckaren göra små utmaningar, hänga i upptäckarcafét, gå till Navet (torget i mitten av lägerplatsen) eller busa med nyfunna vänner.

Kul! Ska ledarna vara med på aktiviteterna? 

På de stora utmaningarna ska en ledare vara med. Men hänga i hubben, på Open Space (en speciell plats på upptäckarnas hubb där man skapar med/för andra), i navet eller göra små utmaningar kan upptäckarna göra utan ledare om ledaren tycker att de klarar av det.

Får spårare vara med på upptäckarnas program?

Är man deltagare på lägerdagiset så kommer man att få göra upptäckarnas utmaningar i mån av plats. Är man spårare i en patrull med upptäckare del-tar man med dem i utmaningarna. Utmaningarna kommer dock vara anpassade till upptäckarnas ålder. Skulle det finnas en grupp med spårare på lägret så får de precis som lägerdagisets deltagare få göra utmaningarna i mån av plats. En ledare ska alltid vara med spårarna.

Vad tycker du själv är den roligaste aktiviteten för upptäckare?

En spännande stor utmaning är Free Being Me. Detta är skapat av WAGGGS (The World Association of Girl Guides and Girl Scouts) och har syftet stärka ungas självkänsla. Många unga fokuserar på hur deras kropp ser ut, istället för vad den kan göra. Tänk vad fantastiskt att vi kan höra med våra öron, snurra ett hopprep med mina armar och dansa med våra fötter! Nånting som jag tror kommer bli superbra är att upp-täckarnas utmaningar och hubb är skapade efter just deras förmågor och förutsättningar. Vill man känna lite på programmet så kan man kolla på upptäckarnas terminsprogram för vårterminen som finns på jamboree.se, det har nämligen vi som planerar upptäckarprogrammet tagit fram. Så att man kan få testa på jamboreen lite, vare sig man kommer åka eller inte.

Kan jag ta med en kompis som aldrig varit med i Scouterna förut?

Ja! De som inte är scout sedan tidigare är hur välkomna som helst! Det blir jättespän-nande när barn som varit scouter sedan tidigare och de som inte varit det möts och lär en massa nytt av varandra. Tänk vad som skulle kunna hända på Open Space! Nån från en gymnastikklubb lär ut hur man gör en rondat, några från en golfklubb lär ut riktiga golfknep i en krocketmatch och scouter lär ut ett knepigt chiffer.

Hallå där, Björn Dietmann!

Du är kommunikationsansvarig för trygghetsfunktionen.

bjorn-dietmann
Vilka områden är det egentligen som ingår i Trygghet? 

Larm, Brand, Sjukvård, Listening ears och värdar samlas i vår funktion.

Hur gör jag om jag eller en kompis mår dåligt på lägret? 

Du går till någon av de tre Trygghetspunkterna som finns på lägret och är bemannade av sjukvård och Listening Ears. Du kan också prata med någon av de Värdar som går runt på lägret i Trygghetspatruller. Vårt arbete utgår från scoutmetodens lyssnande och stöttande ledarskap.

När under jamboreen ska jag kontakta någon från trygghet? 

När du eller någon av dina kompisar behöver hjälp med sjukvård, som ni inte klarar själva i kåren, vid brand, säkerhet/trygghet eller om du bara vill prata med en annan vuxen än le-darna i kåren. Om det är akut så ringer man det larmnummer som kommer att finnas uppsatt på många platser runt om på lägerområdet och som går till lägrets larmcentral.

Kommer ledare kunna prata med er? 

Ja, alla är välkomna till våra tre trygghetspunkter ute på lägerområdet eller till Trygg-hetscentret. På trygghetspunkterna finns både Sjukvård, Listening ears och värdar på plats dagtid.

När under lägret kommer deltagarna att märka av er funktion mest? 

Dagtid är trygghetspunkterna bemannade. Det kommer också att vandra runt trygghets-patruller med värdar och under de stora even-ten kommer värdarna att tillsammans med resten av Trygghet ansvara för säkerheten och tryggheten.

Har ni tystnadsplikt? 

JA!

Hallå där, Jeja Svensson!

Du är kommunikationsansvarig i logistikfunktionen. 

jejaVad gör egentligen logistikfunktionen? 

Vi ser till att alla personer och material trans-porteras på ett säkert och bra sätt under lägret. Vi är även ansvariga för badbussarna, som många säkert kommer nyttja.

Hur kommer det gå till när så många tusen personer kommer till Jamboree17 samtidigt? 

I de lägena gäller det att tänka i olika flöden och se till att fördela trycket på flera stationer och vid olika tidpunkter. Vid inryckningen kommer vi ha ett busshållplats-flöde där man blir avsläppt för att sedan bli visad till sin by. Det upplägget har använts tidigare och visat sig fungera på ett väldigt bra sätt.

Intressant! Hur stort är det största fordonet ni jobbar med under Jamboree17? 

Det beror på vad man menar med största fordonet. Vi har förstås våra stora bussar men även våra grävmaskiner, de väger uppåt 20 ton.

På tal om mindre fordon, kommer det att köra runt golfbilar på fältet? 

Det är inte klart ännu, men golfbilar har ju en bra miljöaspekt.

Apropå det, hur arbetar ni med miljö, klimat och miljöpåverkan i er funktion? 

Vi försöker samordna bil- och bussresor för att minska utsläpp och miljöpåverkan.

När under Jamboree17 kommer vi märka av er funktion mest? 

Förhoppningsvis skall deltagarna inte märka oss i funktionen Logistik alls. Vi vill gärna verka utan att synas men vi kommer ha som allra mest att göra under in- och utryckningen.