Gruppansvarighandboken

Den viktigaste informationen vuxna ledare på jamboreen behöver.

INLEDNING

VÄLKOMMEN TILL RINKABYFÄLTET!

Välkommen till Rinkabyfältet som Fortifikationsverket äger och tar hand om för din, min och alla svenska medborgares räkning. Vårt huvuduppdrag är att förvalta Sveriges försvarsfastigheter där vi skapar bästa möjliga förutsättningar för att personal, materiel och övning ska fungera. Det är så vi bidrar till landets försvarsförmåga. Samtidigt värnar vi om fastigheternas värde och ansvarar för utvecklingen av fysiskt skydd av byggnader – fortifikation – för hela samhällets behov. Vi är en del av Sveriges krisberedskap och en av landets största fastighetsägare.

TILLSAMMANS SKAPAR VI JAMBOREEN

Som vi tidigare informerat behöver vi ta hjälp av er ledare för att få ihop funktionärstimmarna som behövs, så att vi tillsammans kan ge deltagarna en fantastisk jamboreeupplevelse. Ni som har grupper där det finns fler än 2 ledare per 8 deltagare har blivit ombedda att avvara ledare till funktionärspass. Passen är inte personliga, utan fördelas i gruppen på bästa sätt. Passet kräver ingen förberedelse, och kan fördelas på olika tider under dagarna. Att vara funktionär, få mingla runt utanför kåren och träffa nya vänner är uppskattat även för vuxna!

Planeringorganisationen för Jamboree17 är på förhand väldigt tacksamma för era insatser.

TACK!

ÄNTLIGEN SES VI

Äntligen är det augusti och vi ses här, på Rinkabyfältet! Du som ansvarig för din grupp/scoutkår gör ett oerhört viktigt jobb i att tusentals barn och unga får uppleva äventyr och träffa nya kompisar. Tillsammans skapar vi sommarens största äventyr, ett minne för livet och en första jamboreeupplevelse för våra deltagare. Välkommen till Jamboree17!

Liza, Viktor & Anna-Karin, jamboreechefer

Kartan över jamboreen

Gå till kartan

BOENDE

HOODS, BYAR OCH BYOMRÅDEN

Hoods är de stora områden där vi alla bor, som ligger mellan hubbarna. Det finns fyra hoods för deltagare: Botafogo; Fitzroy; Lachine; och Maboneng; och en hood för funktionärer: Malasaña.

Flera byområden utgör en hood. Varje hood har en egen färg.

Ett byområde är anpassat för 40 personer. Gruppen (scoutkåren) får tilldelat det antal byområden som krävs för att få plats. Om en grupp är 75 personer kommer det alltså vara två byområden men en by.

HALSDUKAR, ARMBAND OCH LÄGERMÄRKEN

I samband med incheckning får ni som grupp halsdukar, armband och lägermärken för alla deltagare. Halsdukarnas kant är i samma färg som den hood ni bor i – alla invånare i samma hood har alltså samma typ av halsduk. Botafogo har blå kant; Fitzroy har grön kant; Lachine har mörkrosa kant; Maboneng har gul kant; och funktionärshood Malasaña har mörkblå kant. Kika på kartan så blir det tydligare. Armbandens färg är anpassad efter åldersgrupp. Armbandet visar vilken hubb deltagarna tillhör. Utan armband i rätt åldersgruppsfärg kommer deltagarna inte in på sin programhubb.

Upptäckarna har alltså blå armband; äventyrarna orange armband; utmanarna rosa armband, rover/vuxna gula armband; och funktionärer mörkblå armband.

SÄKERHET

På grund av brandrisk behöver byarna sättas upp efter följande anvisningar: minst 3 meter mellan små tält, och minst 6 meter mellan stora tält. Gränsen mellan små/stora tält är fler eller färre än 8 personer i tälten. Tältöppningarna ska vara placerade så att personer rymmer bort från mitten av tältgruppen. Vägen mellan byarna ska vara minst 6 meter breda.

ELDNING

Grundprincipen är att använda gasol för matlagning. Det går att laga mat över öppen eld givet att inte eldningsförbud råder. Det kommer inte att garanteras tillräckligt med ved för matlagning på plats. Den ved som finns är dimensionerad för ”myseldning” (tex lägereld).

Om eller när det blir eldningsförbud utlyst av Kristianstads kommun kommer vi inte att få undantag.

GASOLHANTERING

Det finns en begränsning på 2 gasolflaskor per område. Bakgrunden till antalet flaskor (2 st) är mängden gasol i liter som blir cirka 52 L. Det går att ha andra flasktyper/storlekar men det viktiga är att volymen (förutsatt ej dispens) understiger 60 L.

Det går att köpa gasol på plats på lägerområdet. Betalningen kommer ske via faktura. Ni kommer för en pant på 450 kr plus en hyra för 50 kr kunna hämta ut en gasflaska på plats, som ni sedan byter ut mot en full flaska för en kostnad av 18 kr/kg gas när det behövs. När det sedan är dags att åka hem, lämnar ni in er flaska och får då tillbaka era 450 kr, samt pengar för den gas som är kvar i flaskan. Så det enda ni betalar är 50 kr/flaska plus den gas ni faktiskt förbrukar! Flaskorna kommer passa alla system som finns på den svenska marknaden så har ni redan utrustning kommer den gå att använda. På detta sätt vill vi förenkla hanteringen för er grupper, men också höja säkerheten genom att undvika transporter av gas genom Sverige till och från lägerplatsen.

SLANOR

Slanor är långa smala trästammar som används för att bygga diverse möbler, portaler eller egna konstruktioner. Det kommer finnas cirka två slanor per deltagare för scoutkåren/gruppen att tillgå. Det går också bra att ha med sig egna slanor.

VATTEN, TOALETT OCH DUSCH

Färskvatten finns att hämta på ett flertal platser på området. Det finns huvudsakligen WC/vattentoalett, men även torrtoaletter på vissa platser. Det finns möjlighet att duscha. Det finns även tillgänglighetsanpassade duschar och toaletter.

SLASKVATTEN OCH AVFALL

Slasktömning kommer att ske i direkt anslutning till toaletterna. Slaskvatten får bara slängas genom avloppssystemet och inte i slaskgropar. Stationerna där ni gör er av med slaskvatten är anpassade för alla att hälla ut vatten, vi rekommenderar att ni bär dit avfallet i mindre kärl. Varje station ligger i närheten av er by. Ni kan behöva lyfta kärlen med slaskvatten max 60 centimeter. På samma station kan ni också slänga matavfall och brännbart. Övrigt avfall ska återvinnas på annan plats. Det finns två återvinningsstationer på lägerområdet (se karta).

UTCHECKNING

Den 12/8 är det utcheckning för alla grupper och scoutkårer. Innan ni lämnar Rinkabyfältet måste ni få ert byområde avsynat och kontrollerat av en funktionär. Detaljerad information kring detta kommer under jamboreen. Vid hemresa med egen buss kommer chauffören bli tilldelad en bussficka för att hämta upp respektive grupp. För alla som angett i sin anmälan att de vill ta buss från Rinkabyfältet till Kristianstads centralstation är denna buss kostnadsfri.

MAT

MARKET ON MAIN – MATUTLÄMNING

Market on Main är utlämningsstället för mat till jamboreedeltagare. Du möts av ett butikslikt koncept, där du själv plockar ihop de varor som byn behöver. Butikens sortiment är dock begränsat.

Öppettider
06:00 – 09:00 För uthämtning av frukost (helst bara kylvaror) och lunch.
14:30 – 17:30 För uthämtning av middag och kvällsfika/macka och ev. frukost.

Lunch och middag
Till lunch och middag kommer det att finnas en huvudråvara, vilken butikspersonalen portionerar ut. Detta för att garantera att maten ska räcka till alla. Huvudråvaran kvitteras ut per byområde. Lunchen är tänkt att tillagas på morgonen för att kunna tas med och ätas ute på programktiviteten (viss förberedelse kan ske kvällen innan, t.ex. koka pasta).

Måltider utöver lunch och middag
En hämtalista erhålls av butiken som en hjälp när ni ska hämta ut frukost och varor ni plockar efter egna behov. Till frukost erbjuds: havregrynsgröt, mjölk, yoghurt, flingor, pålägg, mjukt och hårt bröd. Inventera vad ni har och komplettera med vad ni tror er behöva. Hämta inte ut mer än vad ni beräknar förbruka till nästa frukost. Tänk på matsvinnet.

Kylvaror
Kylvaror förvaras bättre hos oss. Inga kylklampar eller möjlighet till infrysning kommer att erbjudas. Uthämtade varor kan ej återlämnas till butiken.

Första besöket
För att få tillträde till butiken krävs att ni visar ert matkort, som kvitteras ut vid första besöket i butiken. Vi rekommenderar att någon, helst ”matansvarig” för byn gör detta snarast efter ankomst till lägret. Då kan vi även stämma av inlämnade uppgifter angående specialmat.

Samtliga byområden (ca 40 pers.) kommer att få kvittera ut en som vi kallar ”baslåda”, innehållande i recepten återkommande basvaror såsom salt, matolja mm. De flesta av varorna i baslådan går det sedan att komplettera i butiken.

SPECIALKOST

Specialkost såsom vegetarisk mat, mat för diabetiker och allergiker, kommer att kunna hämtas ut i Market on Main vid specialkost-utlämningen. Vi kommer att göra vårt allra bästa för att tillgodose de behov som lägerdeltagarna anmält när det gäller specialkost, men vi kommer att behöva samarbeta och få stöd i detta arbete från de som är matansvariga i byarna. Inte heller halal-slaktat kött kommer att tillhandahållas av butiken. Kom ihåg att dubbelkolla så ni får med er all den mat ni behöver och även att specialkosten stämmer. Det finns också en disk där ni kan kvittera ut specialkost och lagervaror som mjölk och bröd. Har ni fått för lite mat kommer ni att kunna hämta mer.

MATSEDEL

Lördag 5/8
Middag Tunnbrödsrulle med korv och potatismos
Söndag 6/8
Lunch Potatissallad med kassler
Middag Kycklingcurry med ris/matvete
Måndag 7/8
Lunch Couscoussallad med fetaost
Middag Korvstroganoff
Tisdag 8/8
Lunch Tacoinspirerad wrap
Middag Fiskgryta med aioli
Onsdag 9/8
Lunch Pastasallad med kyckling
Middag Köttgryta med kokt potatis
Torsdag 10/8
Lunch Clubsandwich med skinkröra och coleslaw
Middag Indisk linsgryta
Fredag 11/8
Lunch Tonfisksallad
Middag Pulled pork-burgare med rödkålsslaw
Lördag 12/8
Lunch Baguette med kycklingcurryröra

HYGIEN I LÄGERKÖKET

  • Var noga med handhygienen. Tvätta alltid händerna efter toalettbesök och innan matlagningen påbörjas.
  • Personer med infekterade sår på händerna skall inte hantera mat. Småsår får alla lätt på läger, men om de blir infekterade (röda och svullna) finns det mycket bakterier där som kan ge upphov till matförgiftning.
  • Inga kärl eller förpackningar med livsmedel bör förvaras direkt på marken. Inte heller grytor och stekpannor bör förvaras på marken.
  • Överbliven mat bör kasseras efter servering.
  • Vid hantering och tillagning av specialkost, t.ex. laktos- eller glutenfri mat, skall separata kärl användas till detta. Om det finns (många) scouter med specialkost på byn kan det vara idé att ha ett eget litet allergikök för dem.
  • Diskning ska ske i tre varma vatten; fördisk, disk och sköljning. Tänk på att låta scouter med eventuella allergier eller överkänsligheter diska först och att diska ur diskbaljorna med rent varmt vatten och diskmedel när alla diskat klart.

TRYGGHET OCH SÄKERHET FÖR ALLA

SCOUTERNAS SPELREGLER

På Scouterna:

  • Utgår vi från Scoutlag och -löfte
  • Sätter vi alltid barn och unga först
  • Använder vi ett lyssnande och stöttande ledarskap
  • Är alla lika mycket värda oavsett kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsvariation, sexuell läggning eller ålder.

Scoutlagen

  • En scout söker sin tro och respekterar andras
  • En scout är ärlig och pålitlig
  • En scout är vänlig och hjälpsam
  • En scout visar hänsyn och är en god kamrat
  • En scout möter svårigheter med gott humör
  • En scout lär känna och vårdar naturen
  • En scout känner ansvar för sig själv och andra

Scoutlöftet
Jag lovar att efter bästa förmåga följa scoutlagen.

Trygga Möten

Alla barn har rätt till en trygg fritid, så även under Jamboree17. Trygga Möten handlar om att vara en schysst kompis, men också att som ledare ha kunskap och mod att reagera om någon blir utsatt för övergrepp eller kränkningar. Det kan vara både på plats på jamboreen, som i våra sociala kanaler. Det är obligatoriskt för alla vuxna i alla sammanhang inom Scouterna att ha gått kursen Trygga Möten. Har du frågor om Trygga Möten i allmänhet eller är intresserad av Trygga Mötens aktivitetspaket för scouter? Besök vår monter på Ledarskapsön!

LISTENING EARS

Om det händer saker under Jamboree17 som du känner att du behöver hjälp och stöttning med, kan du vända dig till Listening Ears. Så kallas de funktionärer som samtalar med deltagare om allt, både det spännande och roliga, som det svåra. Till Listening Ears är även ledare som behöver stöd i sitt ledarskap eller välkomna. Listening Ears finns i Navet på dagtid och ibland ute på jamboreeområdet.

OM NÅGOT ALLVARLIGT HÄNDER

Jamboreen17s egen larmcentral
Larmnumret 044-787 71 69 finns på alla deltagares armband, för att det ska vara känt och tillräckligt för alla. Larmcentralen når all operativ personal inom funktionen Trygghet och kan på så sätt larma ut rätt resurs till en händelse. Larmcenteralen har också kontakt med alla externa resurser som tex SOS-alarm och räddningstjänst. Larmcentralen är öppen dygnet runt.

Åtgärder vid akuta händelser:

RÄDDA först de som är i fara
VARNA de som är i närheten
LARMA lägrets egen larmcentral på 044-787 71 60. Naturligtvis fungerar även 112.

Tala om:

  • Vem du är
  • Varifrån du ringer
  • Vad som hänt och hur många som är skadade
  • Var det brinner eller var olyckan har hänt. Bynummer om möjligt.

ÅTGÄRDA om det är möjligt
MÖT räddningsresurserna som kommer. VISA VÄGEN!

SJUKVÅRD

På jamboreen finns sjukvård i det centralt placerade Trygghetscentret. För att komma i kontakt med vårdcentralen ringer ni 044 787 71 60 eller går till vårdcentralen på Trygghetscentret. Det är öppet dagligen klockan 8 till 22. Det går också att besöka Listening Ears på Navet om ni behöver någon att prata med.

Det kommer inte att finnas något apotek på Jamboreen17. Alla scoutkårer/grupper förväntas därför hantera sina egna deltagares egenvård. Har du anmält att du behöver ha medicin kylförvarad, ange detta vid incheckning.

INFORMATIONSSPRIDNING

MÖTEN FÖR GRUPPANSVARIGA

Varje morgon mellan 8:00 – 9:00 hålls möten för gruppansvariga. Här kommer information från lägerledningen att kommuniceras ut och ledare kommer att få möjlighet att ställa frågor. Det är viktigt att minst en ledare från varje grupp deltar i dessa möten. Se separat bilaga för närmare information (t.ex. mötesplats och exakt tid) då detta varierar från hood till hood.

JaMBOREE17-APPEN

Jamboree17 har en egen app. Missa ingen ny information, ta del av scheman, se hur länge jamboreebutiken är öppen och kolla den digitala kartan om du känner dig vilse. Appen är tillsammans med Instagram och Snapchat (där du kan följa oss från jamboree_se) din bästa vän i mobilen under jamboreen! Appen finns till de vanligaste enheter och passar både iOS och Android samt en webbvariant. Sök på ”Jamboree17” i App Store och Google Play för att ladda ner den.

WIFI OCH LADDNING

Det finns fritt WiFi över hela jamboreeområdet. Det fungerar bäst på de centrala punkterna. Du kan även kunna ladda sin telefon i kiosker och på bevakade laddstationer runt om på jamboreen.

INFORMATIONSTÄLT

På Jamboree17 finns det informationstält, ett på Navet och en på varje hubb. Här kan ni få hjälp med det mesta. I Infotälteten får ni info om de största händelserna för dagen och kanske även vilket väder de ska vara imorgon. Ni kommer kunna få informationen från våra anslagstavlor, skärmarna eller från funktionärerna som står i informationstälten.

UPPHITTADE SAKER

Om ni hittar något som någon verkar ha tappat, eller om du själv har tappat något, hittar ni upphittat-samlingar i något av infotälten. Har ni tappat något av större värde hittar ni det på Navet.

ANNAT PRAKTISKT

POST TILL JAMBOREE17

Det går att skicka post från Jamboree17 och även få post levererad till området. På Navet hittar ni brevlådan för att skicka iväg post. Personen som håller i gruppansvarig-mötet på morgonen vet var er post ska hämtas.

Postadressen till Jamboree17 är:
Bynummer/Gruppnamn
Jamboree Scoutläger
291 76 Rinkaby

BESÖKARE

Det kostar 50 kronor att parkera en bil på besöksparkeringen (betalas kontantfritt), men själva besöket är kostnadsfritt. Besöksdagar är 6, 7, 8 10 och 11 augusti klockan 10:00-22:00. 9 augusti mellan 12:00-22:00.

BUSSAR TILL OCH FRÅN KRISTIANSTAD

Förutom de bussar som kör under in- och utryckningen på jamboreen kommer det varje dag under jamboreen gå bussar mellan Kristianstad och Jamboree17. Tidtabell och priser hittar man i Skånetrafikens reseplanerare på hemsidan (https://www.skanetrafiken.se/sok-resa/) eller via deras app. Hållplatsen på Jamboree17 heter ”Jamboree Rinkaby”.

BETALNING

På Jamboree17 kan du handla vår jamboreebutik, bistro, caféer och kiosker. Vi rekommenderar att du använder dig av betalkort eller Swish, det gör det enklare, smidigare och säkrare för dig och jamboreen. I jamboreebutiken går det bra för scoutkåren/gruppen att betala via faktura om ni föranmält detta via enskild blankett.

PROGRAM OCH UTBILDNING

VÅRT PROGRAM PÅ JAMBOREE 17

Det som är speciellt med Scouternas program är att det inte bara består av VAD vi gör (våra aktiviteter), utan också VARFÖR vi gör det (våra mål och syften) och HUR vi gör det (scoutmetoden, vår pedagogik). Genom att tänka igenom varför och hur vi genomför en aktivitet i Scouterna ser vi till att barn och unga utmanas på sin nivå och efter sina förutsättningar. Programmet på jamboreen är planerat utifrån Scouternas program. Varje åldersgrupp har sitt egna unika symboliska ramverk. Därför har varje åldersgrupp på Jamboree17 en helt egen hubb med egna anpassade aktiviteter och utmaningar. I Jamboree17-appen finns information om öppettider och scheman för olika platser och aktiviteter.

Jamboreens ledord är: öppenhet – medskapande – stärkt självkänsla. Dessa jobbar vi genomgående med i programmet. Umoja kallar vi den mentala och fysiska plats där vi gemensamt skapar ett sammanhang där massor av unga människor möts för att utbyta tankar, lösa utmaningar och ge varandra styrka. Med bättre självkänsla, en ny öppenhet och större möjlighet att förbättra världen omkring oss får känslan av Umoja fäste och sprids långt efter att vi kommit hem.

Umoja betyder faktiskt ”skapa tillsammans” på Swahili.

INVIGNING, AVSLUTNING OCH LÄGERBÅL

De stora samlingarna är arrangemang som är riktade till alla på jamboreen.

  • Invigningen sker söndagen 6 augusti, klockan 15:00.
  • Lägerbålen kommer ske tre gånger för olika deltagarna, de hålls måndag, tisdag och onsdag, klockan 20:00 (7-9 augusti).
  • Avslutning sker fredagen 11 augusti, klockan 20:00.

NAVET

Navet är platsen i lägrets centrum där flera funktioner samarbetar och ger deltagare och besökare möjligheten att uppleva lägret. Till skillnad från hubbarna är Navet inte åldersindelat.

UPPTÄCKARHUBB

Här arrangeras utmaningar för upptäckarscouter. Programmet är framförallt uppdelat i stora och små utmaningar. De stora utmaningarna tar ungefär 2,5 timmar att genomföra och är öppna mellan 09:30-12:00 (förmiddagspass) och mellan 13:00-15:30 (efterniddagspass) varje dag. Här ingår bland annat programpasset Free Being Me, en utmaning uppdelad i två pass som är utformade för att stärka deltagarnas självkänsla. Sedan finns det en rad små utmaningar. Upptäckarna hämtar ut material till dessa och genomför dem i valfri grupp. De små utmaningarna är öppna 09:30-20:00.

I hubben finns Upptäckarnas café, där det finns fika och platser att sitta och hänga på. Här finns även en scen där de små utmaningarna finns, pussel och pyssel. Mitt i veckan, på onsdagen, kommer Upptäckarnas Karneval att arrangeras i hubben! Alla upptäckare deltar och alla stora utmaningar är stängda.

ÄVENTYRARHUBB

Under Jamboree17 kommer äventyrarna framförallt hålla till i Äventyrarhubben. Där kommer de hänga i caféet, göra små och stora utmaningar. De stora utmaningarna pågår mellan 09:30- 15:30, med paus för lunch. Ett exempel på en stor utmaning är Free Being Me, där syftet är att stärka äventyrarnas självkänsla. Under hela dagen är äventyrarhubben öppen och det finns möjlighet att göra någon av de små utmaningarna, som tex hantverk. På kvällen arrangeras speciella kvällsaktiviteter som äventyrarna kan delta i om de vill, det kommer också finnas möjlighet att ta det lugnt i hubben, spela spel eller träffa kompisar från en annan by.

UTMANARHUBB

På utmanarhubben ges stor frihet att själv bestämma över jamboreeveckan. De stora utmaningarna, tex stora organisationstävlingar eller fototävlingar, görs tillsammans i patrullen. Små utmaningar och spontanaktiviteter kan utmanarna göra enskilt eller i valfria grupperingar. I hubben kan du också hänga i regnbågscafeet och vara med på intressanta workshops. På kvällar och nätter håller utmanarscenen igång med livespelningar, filmvisning och danceoke.

ROVER OCH VUXNA

Alla som är 18 år eller äldre (funktionärer, ledare och andra vuxna) är varmt välkomna att spendera tid på Rover- och vuxnaområdet när det finns tid. Caféet för Rover och vuxna är öppet mellan 10:00 och 23:00 varje dag, men är stängt under invigningen och avslutningsceremonin. Här kan du ta en kopp kaffe eller te och slappna av en stund. På området finns även mängder av spontanaktiviteter att ta del av, som att spela kubb eller delta i en diskussionslek. Vi erbjuder också spännande föreläsningar och workshops i vårt föreläsningstält.

Är du mellan 19 och 25 kan Arrivo vara något för dig! Arrivo är till för dig som är intresserad av att påbörja din Roverfärd, eller bara intresserad av Roverprogrammet generellt. Arrivo kan hjälpa till med att inspirera till Roverprojekt eller för att knyta nya kontakter.

LEDARSKAPSÖN

Ledarskapsön är Scouternas system för utveckling och utbildning. På Jamboree17 finns Ledarskapsön mitt i Navet. Under Jamboree 17 kommer du som deltagare, ledare eller funktionär få delta och prova på vilka utvecklingsmöjligheter det finns för dig genom Scouternas utbildningar. Det finns kompletta utbildningar, workshops, spännande kurspass, föreläsningar med mera.

Bland annat finns det möjlighet att gå Leda Scouting och livekurser i Trygga möten. Det kommer även att finnas en utställning där du kan få svar på frågor om Scouternas utbildningar, prata med en utbildare eller bara hänga en stund och lära känna oss!

Värdebaserat Ledarskap 10 år!

Ett värdebaserat ledarskap handlar om att veta vad du vill och leva som du lär, i relation till andra som är lika och olika dig. I tio år har Scouterna tillsammans med andra ideella organisationer, företag och offentlig sektor uppmärksammat dessa frågor. På Jamboree17 vill vi fira det, för att i längden ge fler chansen att medvetet utveckla sitt ledarskap.

LIVSÅSKÅDNING

Livsåskådning kommer att erbjuda morgonsamlingar varje dag och en större samling på onsdagen efter lägerbålet, för de deltagare eller funktionärer som är intresserade. Mer information om detta finns i Livsåskådningstältet på Navet, i informationstälten eller i appen.

STRANDEN

Från ena hörnet av jamboreeområdet avgår badbussen till stranden. Kom ihåg att alla barn och ungdomar måste ha en ledare med sig till stranden. Tänk på att ha med en badkompis!

Upplev undervattensvärlden med Naturum!

Under Jamborree 17 kommer Naturum Vattenriket att erbjuda deltagarna en chans att uppleva en liten del av den undervattensvärld som finns i våra svenska vatten. Torsdagen den 10 augusti, mellan klockan 13:00-18:00 kommer Naturum Vattenriket att befinna sig nere på Stranden. Kom och upptäck allt spännande som vi ofta inte lägger märke till när vi badar i havet. Vi utforskar undervattensvärlden med vattenkikare, håvar, snorkel och cyklop. Utrustning i begränsat antal finns att låna, även våtdräkter och vadarstövlar som passar från ca 10 år. Deltagare snorklar tillsammans med ansvarig ledare. Ingen anmälan krävs (men tänk på att strandbussarna har en viss begränsning av hur många som kan åka med ner).

Ladda ner hela gruppansvarigahandboken som PDF

Öppna PDF